Zombiji kosmosā

Publicēts: 21.07.2008

Izrādās, ka viņi dzīvo ne tikai filmās, bet arī realitātē. Nu ne gluži zombiji klasiskajā izpratnē, kad tie nāk ēst tavas smadzenes, bet miris cilvēka ķermenis, kas veic kādus pienākumus. Izrādās, ka miris cilvēks var kļūt ne tikai par jauno mediķu mācību objektu, bet zināmā mērā par astronautu, kas piedalās jaunu projektu testēšanā.

NASA oficiālie pārstāvji paziņoja, ka jaunā Orion moduļa izmēģinājumos tiek izmantoti cilvēku līķi. Šo testu rezultātā zinātnieki un inženieri ieguva informāciju par spēkiem, ar kādiem saskaras astronauta ķermenis, kapsulai nolaižoties atpakaļ Zemes atmosfērā gan normāli, gan ārkārtas gadījumā.

Kādēļ līķi? Izrādās, ka nedz datormodeļi, nedz automašīnu testos izmantotie manekeni, nesniedz tik detalizētu informāciju par nolaišanās procesiem un to ietekmi uz cilvēka iekšējiem orgāniem un mugurkaulu. Arī dzīvnieku izmantošana šajos izmēģinājumos nesniegtu pareizu informāciju par nosēšanās laikā piedzīvotajiem spēkiem, kas iedarbojas uz astronautiem. ... dzīvu brīvprātīgo izmanotšana šādos izmēģinājumos pat netiek apspriesta.

"Izmēģinājumi ar līķiem palīdz NASA zinātniekiem labāk analizēt iespējamos ievainojumus kādus astronauti varētu iegūt, nolaižoties ar Orion kapsulu," pastāstīja NASA inženieris Dastins Gomerts.

"Skafandra un sēdekļa interfeiss ir ļoti komplicēts, daudz sarežģītāks kā vissarežģītākajos sacīkšu automobiļos," piebilda Gomerts. "Spēki, kurus mēs prognozējam, agrāk nav pētīti. Mēs izmantosim šos izmēģinājumu rezultātus, lai uzlabotu gan skafandrus, gan sēdekļus."

Šie izmēģinājumi NASA izmaksājuši aptuveni 40 000 USD.

NASA medicīnas departamenta preses pārstāvis Deivids Steics pastāstīja, ka izmēģinājumi ir notikuši saskaņā ar visām ētikas normām, kuras jāievēro, izmantojot zinātnei novēlētos mirušu cilvēku ķermeņus.

"Šis ir sociāli neērts temats," piebilda Steics. "Pret ķermeņiem visu izmēģinājuma laiku izturējās ar vislielāko rūpību. Mēs izpildījām visas ētikas procedūras."

Oriona kapsula un Ares 1 nesējraķete aizvietos vairākkārt izmantojamos kosmosa kuģus. Pirmie lidojumi paredzēti jau 2015. gadā uz un no starptautiskās kosmiskās stacijas. 2020. gadā Orion kapsula tiks izmantota lidojumiem uz Mēnesi.

Houston Chronicle