Texus-46

Publicēts: 23.11.2009

Eiropas kosmosa aģentūras zinātniskā raķete Texus-46 startēja svētdien, 22. novembrī no Esrangas kosmosa centra Zviedrijā, kas atrodas aiz polārā loka Lapzemē. Raķete sasniedza 252 kilometru augstumu un mikrogravitācijas laiks bija 388 sekundes.

Pēc septiņu dienu gaidīšanas laika Texus-46 beidzot varēja pacelties, jo laikapstākļi bija uzlabojušies. "Starts noritēja perfekti, visas sistēmas darbojās lieliski un arī laikapstākļi bija labvēlīgi," pastāstīja ESA zinātnisko raķešu projekta vadītājs Antonio Verga.

"Raķetes fizelāža, kurā atradās eksperimentālie moduļi, jau ir atgādāta atpakaļ uz centru un izjaukta. Eksperimentālie moduļi ir lieliskā kārtībā," teica Martins Zells.

Texus zinātniskās raķetes tiek izmantotas Eiropas dzīvības un fizikālo zinātņu un pielietojumu programmas ietvaros. Tās ir 5 metrus garas un sver aptuveni 400 kilogramus.

Esrangas kosmosa centrs ir viens no retajiem raķešu starta laukumiem kontinentālajā Eiropā. Tas pieder Zviedrijai un tur saimnieko Zviedrijas kosmosa aģentūra. Jāpiebilst, ka šeit startējošās raķetes mākslīgos pavadoņus orbītā nenogādā.

Zinātniskās raķetes, kas startē no Esrangas ir relatīvi nelielas, kas vienkārši lido augšup, sasniedzot maksimāli 750 kilometru augstumu un tad krīt lejup īpaši paredzētā apvidū, kas atrodas aptuveni 70 kilometrus uz ziemeļrietumiem no starta laukuma. Tie ir tīri zinātniski eksperimentāli lidojumi, kas paredzēti īslaicīgiem novērojumiem, paraugu vākšanai, vai arī eksperimentiem bezsvara stāvoklī.

Texus-46 lidojuma laikā tika veikti divi eksperimenti. Viens no tiem ir Japānas kosmosa aģentūras veiktais pētījums par degvielas sadegšanas īpatnībām un slāpekļa oksīdu veidošanos galaproduktā. Otrs eksperiments, kuru veica ESA un Vācijas kosmiskās aviācijas centrs (DLR) ir saistīts ar metālu sakausējumu pārbaudi.