Studenti būvēs pavadoni

Publicēts: 29.12.2009

Kolorādo universitātes studenti ir ieguvuši ASV Nacionālā Zinātnes fonda finansējumu 840 000 USD apmērā, lai uzbūvētu nelielu mākslīgo pavadoni, kas pētīs kosmosā sastopamās daļiņas, lai palīdzētu zinātniekiem labāk izprast Saules uzliesmojumus un to mijiedarbību ar Zemes atmosfēru.

Trīs gadu granta programmas ietvaros taps aptuveni 2 kilogramus smags un maizes klaipa izmēra mākslīgais pavadonis, kas pētīs kosmiskos laikapstākļus Zemes tuvumā.

"Izglītošanās ir centrālā CSSWE programmas daļa," teica profesors Ksinlins Lī. "Tā ir unikāla iespēja studentiem praktiski pielietot teorētiskās zināšanas."

CSSWE programmas ietvaros iegūtie dati palīdzēs labāk izprast elektronus, kas ieslēgti Zemes magnetosfērā. Šie elektroni tiek dēvēti par "nāvējošajiem", jo tie mēdz kaitīgi iedarboties gan uz kosmosa kuģiem, gan uz astronautiem. Zinātnieki cer labāk izprast, kā šīs daļiņas tiek paātrinātas līdz ātrumiem, kas ir bīstami kosmosa kuģiem un cilvēkiem.

CSSWE projektā tiks izmantotas lētas, komerciāli pieejamas detaļas. Studenti uzsāks satelīta būvi jau 2010. gada pavasara semestra laikā, izmantojot inženierzinātņu departamentā esošo aprīkojumu. Darbā piedalīsies aptuveni 50 studenti no dažādiem departamentiem. Tiek plānots, ka kosmosa kuģis startēs 2012. gadā.

University of Colorado