Pakustināt asteroīdu

Publicēts: 3.09.2009

NASA vadītās NEO (Near Earth Objects) programmas ietvaros ir izdevies atklāt vairāk kā 1000 Zemei bīstamus objektus. To skaits turpinās augt. Kas zina, kurā brīdī kāds no šiem debesu akmeņiem patrāpīsies ceļā mūsu trauslajai planētai. Vai mēs esam gatavi rīkoties?

Lielbritānijas zinātnieku un inženieru grupa ir uzsākusi darbu pie īpaša kosmosa kuģa izveides. Nākotnē šie kuģi varētu pasargāt Zemi no bīstamajiem asteroīdiem.

Aptuveni 10 tonnu smags gravitācijas traktors "aizstumtu" prom no Zemes akmeni, kas apdraudētu cilvēces eksistenci. Ierīce, kas izmantotu visuma pamatspēku - gravitāciju - top kompānijas EADS Astrium paspārnē. Jāpiebilst, ka ideja ir tikai pašā sākumstadijā, tā kā līdz reālam prototipam vēl jāgaida labs laiks.

Doktors Ralfs Kordejs no EADS Astrium izpētes un biznesa departamenta pastāstīja, ka šo gravitācijas principu apspriešanai pirms dažiem gadiem izvirzīja divi NASA astronauti - Edvards Lū un Stenlijs Lovs. "Man tas šķita absurdi. Es neticēju, ka tas varētu darboties," teica Kordejs.

Izanalizējot ideju, izpētot inženiertehniskās iespējas, ieskaitot kosmosa kuģa izmērus un speciālu, ilgstoši strādājošu, ekonomisku dzinēju izstrādi, komanda nolēma, ka šis ir "vērsis", kuram vajag "ķerties pie ragiem".

Patlaban iecerētais modelis pietuvotos asteroīdam aptuveni 50 metru attālumā. Abiem objektiem mijiedarbojoties, asteroīda trajektorija tiktu izmainīta. Draudzīgais pārītis ar laiku ieietu Zemei mazāk draudīgā orbītā.

Šobrīd tiek plānots, ka ierīces galvenais enerģijas avots būtu Saules enerģija.

Lai piespiestu asteroīdu mainīt savu orbītu, traktors "tīrumā" jānosūta ļoti laicīgi - vismaz 15 gadus pirms plānotās sadursmes. Projekta koordinēšana un monitorēšana ir jāveic visu šo laiku un arī pēc tam.

Kordejs pastāstīja, ka ir apsvērtas arī citas metodes, ar kurām varētu pasargāt Zemi, bet šai varētu atrast visplašāko pielietojumu.

"Kopā ar ESA (European Space Agency) mēs esam veikuši pamatīgu darbu un esam pārliecināti, ka metode iedarbotos gan uz lielu dzelzs tipa asteroīdu, gan uz cita tipa asteroīdiem," piebilda Kordejs.

Izstrādes izmaksas pagaidām ir ievērojamas, tādēļ EADS Astrium cer, ka arī valdība vai valdību grupas pieslēgsies ar savu finansējuma artavu.

BBC News