New Horizons noķer Tritonu

Publicēts: 13.03.2009

New Horizons ir ceļā uz galamērķi - Plutonu, kuru sasniegs 2015. gadā. Lai pārliecinātos, ka kosmosa kuģis ir "pie labas veselības", tam reizi gadā tiek veikta pārbaude. Pagājušā gadā notikušās pārbaudes laikā New Horizons "noķēra" lielāko no Neptūna 13 pavadoņiem - Tritonu.

New Horizons atradās 3,75 miljards kilometru attālumā no Neptūna, kad LORRI kamera nofotografēja Saules sistēmas tālāko planētu.

"Mēs gribējām pārbaudīt LORRI spēju notvert mazāk spožu objektu, kad tas atrodas blakus daudz spožākam, izmantojot īpašu sekošanas metodi," pastāstīja Hals Vīvers no Džona Hopkinsa universitātes praktiskās fizikas laboratorijas. "Neptūna - Tritona pāris perfekti atbilda mūsu prasībām."

LORRI tika ieslēgta īpašā režīmā un kosmosa kuģis sekoja objektam, lai varētu pagarināt ekspozīcijas laiku. "Mums vajadzēja sasniegt maksimāli iespējamo jutību," piebilda Vīvers.

Zinātnieki vēlējās izmērīt arī pašu Tritonu. "No visiem objektiem, kurus ir apmeklējis kāds kosmosa kuģis, Tritons ir vislabākais Plutona analogs," pastāstīja Alans Šterns. 1989. gadā Voyager 2 iegūtās Tritona fotogrāfijas ir labākais, kas ir pieejams. Attēlos bija redzami pierādījumi kriovulkānismam.

Tritons ir tikai nedaudz lielāks par Plutonu. Neptūna pavadoņa diametrs ir 2700 km, bet izbijušās planētas - 2400 km. Abu objektu atmosfēru pārsvarā veido slāpeklis. Atmosfēras spiediens uz virsmas ir tikai 1/70 000 daļa no Zemes atmosfēras spiediena. Abi objekti ir ļoti auksti. Tiek uzskatīts, ka Tritons reiz ir bijis Kuipera joslas objekts, līdzīgi kā Plutons šobrīd, bet vēlāk to savā gravitācijas ietekmes zonā ir savācis Neptūns.

LORRI turpinās vērot Neptūnu un Tritonu ikgadējo pārbaužu laikā līdz pat 2015. gadam, kad plānota tikšanās ar Plutonu. Šobrīd New Horizons atrodas "miega fāzē" aptuveni 1,93 miljards kilometru attālumā no Zemes, lidojot ar ātrumu 61 991 km/h.