Man, lūdzu, uz miljardo stāvu!

Publicēts: 12.09.2008

Lifts, kas spēj pacelt jūs līdz tuvējam kosmosam? Zinātniskās fantastikas cienīgs izdomājums. Vai tiešām tikai grāmatās un filmās kaut kas tāds būtu iespējams? Profesors Fotios Papadimitrakopoulos uzskata, ka šāda iekārta tiks uzbūvēta tuvākajā nākotnē.

Konektikutas universitātes 43 gadus vecais ķīmijas profesors un viņa vadītā komanda ir atraduši jaunas iespējas izmantot nanocaurulītes. Tas ir īpaši izturīgs materiāls, veidots no oglekļa molekulām.

Ja šis atklājums tiešām attaisnos uz to liktās cerības, tad kosmiskā lifta tehnoloģijas iegūs plašu pielietojumu cilvēces ikdienā, sākot no medicīnas un tenisa raketēm, līdz pat kosmiskajam liftam.

Ideja par šādu liftu nav nekāds jaunums. Ilgu laiku tā patiešām bija tikai zinātniskās fantastikas autoru jājamzirdziņš (Arturs Klārks, 1979. gada romāns Fountains of Paradise), bet pēdējā laikā, pateicoties nanotehnoloģijām, lifts kļūst arvien reālāks.

Kāda gan izskatītos šī ierīce? Visbiežāk to attēlo kā ļoti tievu auklu, kas paceļ lifta kabīni tūkstošiem kilometru augstā orbītā. Viens gals varētu būt piestiprināts uz Zemes, otrs kosmosā, iespējams pie starptautiskās kosmiskās stacijas. Zemes rotācijas centrbēdzes spēks noturētu šo auklu nostieptu.

Lielākais ieguvums būtu izmaksas. Gan cilvēkus, gan dažādus materiālus varētu nogādāt kosmosā salīdzinoši lētāk nekā ar kosmosa kuģi.

Ne tikai NASA meklē iespēju, kā uzbūvēt kosmisko liftu. Bredlijs Edvards prognozē, ka pirmais kosmiskais lifts, kura izmaksas būs aptuveni 10 miljardi USD, varētu tikt palaists jau 2019. gadā.

Papildus tehnoloģiskajiem jautājumiem, uzpeld arī šāda lifta drošības problēmas. Kā to pasargāt no meteorīdiem un kosmiskajām atlūzām? Optimisti uzskata, ka šīs problēmas laika gaitā atrisināsies. Svarīgākais ir izdomāt kā uzbūvēt liftu.

Kosmiskā lifta idejas zinātniskajos izdevumos pirmo reizi parādās jau 1895. gadā. Tomēr līdz pat 1990tajiem gadiem šīs spekulācijas neņēma vērā. Nanocaurulīšu izgudrojums pierādīja, ka materiāli var būt gan viegli, gan izturīgi.

Lielākā problēma, uz ko norāda Papadimitrakopoulos, ir tā, ka nanocaurulīšu īpašības ir ļoti dažādas. Tikai vienādas nanocaurulītes iespējams sakombinēt īpaši izturīgos savienojumos. Līdz šim nebija izdevies atrast metodi, ar kuras palīdzību būtu iespējams sašķirot caurulītes pēc to īpašībām.

Iespējams, ka ķīmijas profesoram tas ir izdevies. Izrādās, ka B2 vitamīna molekulas pie nanocaurulītēm pieķeras atkarībā no caurulīšu īpašībām. Ja šī metode izrādīsies pielietojama, nanocaurulīšu šķirošanas mehānisms ir rokā.

"Ja tas strādās, tad, ticiet man, tas ir tikai laika jautājums - 10 līdz 20 gadi, lai uzceltu kosmisko liftu," piebilda Papadimitrakopoulos.

Edvards, kurš ir saņēmis NASA grantu kosmisko liftu izpētei, ir ļoti optimistisks. Šī metode varētu kļūt par milzīgu progresa soli liftu projektā.

Papadimitrakopoulos turpinās eksperimentus daudz praktiskākā jomā. Izmantojot universitātē esošo atommikroskopu, viņš meklēs veidus kā sakabināt nanocaurulītes un izveidot izturīgu materiālu. Ķīmijas profesors cer, ka pēc diviem vai trim gadiem meklējumi būs vainagojušies ar panākumiem.

Courant

1. cydonia tieši 12.09.2008 domāja šādi:

miljardais stāvs būtu kādi desmit attālumi līdz mēnesim. hm. divreiz tālāk par saules zemes L1. hm. varbūt labāk sākt ar miljono stāvu? vismaz ir cerības iekļauties šaipus mēness orbītai. a citādi, par ko ta ne? :)

2. lasens tieši 12.09.2008 domāja šādi:

Tu pareizi domaa cydonia - malacis (vai malace?)

3. cydonia tieši 12.09.2008 domāja šādi:

tak joks :)
    skaidrs, ka runa iet par LEO, vai maximums GEO.
    btw, tas miljardais stāvs attiecībā pret zemi kustētos ar ātrumu ~220 km/s. būtu tiešām reāls ieguvums.

interesanti, ja to liftu novilktu no zemes līdz neptūna orbītai, tam būtu jākustas ātrāk par gaismas ātrumu. pieņemsim, ka mums ir super izturīgā trose, kas neliecas un nestiepjas. vai tas lifts apstādinātu zemi vienā mirklī? jo lifta griešanai būtu nepieciešama bezgalīgi liela enerģija.

domāju, arī reālajam lifta projektam vajadzētu bremzēt zemes rotāciju. tiesa, runa droši vien iet par milisekundi tūkstoš gados.

4. lasens tieši 12.09.2008 domāja šādi:

Kaa mees ar trosi vareetu pievilkties tuvaak saulei?(lai butu siltak)Tad mums augtu apelsini un banaani.Tas gan butu forshi.Vai kaa mums iekustinaat zemi lai taa maina ekvatoru(vislabak lai ekvators iet caur Latviju) :) Ko Jus teiktu par sho?

5. TIO, veesi! tieši 12.09.2008 domāja šādi:

oi, tas buutu ljoti ilgs brauciens ar to. un manam 16 gadiigajam draugam ir bail braukt ar liftu, tad jau kaa buutu ar sho vinjam?

6. narkomanC tieši 12.09.2008 domāja šādi:

lasen, es nepiekrītu - man labāk tālāk no saules ;)

7. dziviba tieši 12.09.2008 domāja šādi:

Es izlasot sho tekstu, iedomajos, kad nakotne zeme varetu savienoties ar menesi un marsu ar lifta palidzibu :D bet kapec ne!!!

Piemeram Londona ar Nujorku grib uztaisiit zemokena tuneli - metro un tas metro brauks apmeram 2h tikai

8. faq tieši 13.09.2008 domāja šādi:

Lielākās problēmas šamiem ir nevis ar nanocaurulēm, bet ar orbītu, kur šamo piekabināt. Bija doma, ka LEO+400km un otrs gals, peldošs, okeānā. 36400km ir vienkārši pārlieku ārprātīgs atālums liftam, bet + ir, ka varam apakšu būvēt kautvai uz AB dambja.

9. asgard tieši 13.09.2008 domāja šādi:

Teorētiski vienam lifta galam būtu jāatrodas pie ģeostacionārā orbītā novietotas kosmosa stacijas otram vēlams piestiprinātam pie kuģa kaut kur okeānā lai apakšējo galu var manevrēt un izvairīties no vētrām kas varētu pārraut lifta trosi.

10. xmudzis tieši 1.10.2009 domāja šādi:

nav iipashi padomaats par to ka gravitaacija to liftu izaardiis taa vai taa, un ja apakshgals buus piestiprinaats pie zemes, tad ar orbitaam nebuus vairs nekaada sakara, jo tad visa fizika buutu, kaa zemes pagarinaajums...
    Ja gribeetu savienot ar menesi, tad meness masa buutu uz liftu, jo meness vairs nebuutu orbiitaa..
    Liels abloms no taas lifta idejas sanaaks, nu bet lai tik meklee izturiigus materiaalus, ka tik lieki neteeree nabadziigo muljkjiishu naudu!

to asgard, ja veetra vareetu trosi paarraut tad taa trose nekam nebuutu deriiga un neiztureetu savu svaru! Kaa arii kugja ideja vispaar galiigi aplama!

11. Spindzele tieši 2.10.2009 domāja šādi:

Pilnīgs vāks! Cilvēka prātam nav robežu.....

12. cydonia tieši 2.10.2009 domāja šādi:

>asgard
    mehānisms, kā pārvietot uz zemes nostiprināto troses galu, varētu sanākt diezgan sarežģīts. pieņemsim, ka trose nostiprināta uz lielas, smagas, peldošas platformas, kura var mainīt savu atrašanās vietu okeānā. tomēr arī troses otrs gals, kaut kur ģeostacionārā, pārvietosies atbilstoši centrbēdzei. turklāt tur, tālajā galā, mēs runājam par ievērojamiem attālumiem un ātrumiem. tava ideja nav slikta, bet nudien nezinu, vai vienkāršāk nebūtu veidot stacionāru liftu.

>xmudzis
    kosmiskais lifts ir pats reālākais no visiem alternatīvajiem trasporta veidiem. nekādu pretrunu tur nav. ja reiz novilkts no ekvatora uz ģeostacionāru, var lietot uz nebēdu un celt ģeostacionārā kaut veselas pilsētas. savukārt startēt no ģeostacionāra, jebkurā virzienā, būtu nesalīdzināmi vienkāršāk un lētāk nekā no zemes. pat ja nepieciešams leo pavadonis, to uzvilktu ģeostacionārā, mazliet matemātikas un šis būtu zemajā orbītā. tam visam ir vistiešākais sakars ar orbītām un orbitālajiem ātrumiem. teorētiski, nekas no nekā nerodas. masai, kas tiek pacelta orbītā, tiek piešķirts ātrums. tam tiek tērēta enerģija. kosmiskās raķetes gadījumā, daudz daudz sprāgstošā un degošā. kosmiskā lifta gadījumā, zemes rotācija. katrs grams ko paceltu orbītā ar kosmiskā lifta palīdzību, nedaudz sabremzētu zemes griešanos ap savu asi. tiesa, zeme ir liela un smaga. mēs droši vien varētu pacelt ģeostacionārā veselus kontinentus un pat tad būtu grūti nomērīt izmaiņas rotācijas ātrumā.

>Spindzele
    šis koncepts nav nekas jauns. radās kopā ar ideju par kosmiskajām raķetēm. neņemos apgalvot, bet šķiet pirmo reizi kosmiskā lifta ideju izteica raķešu tēvs ciolkovskis vēl 19gs.

13. xmudzis to cydonia tieši 2.10.2009 domāja šādi:

reaalaaka shkjiet pagaraaka vertikaalaa katapulta, shaubos vai izdosies atrast taadus materiaalus un kostrukcijas lai shaads te kilometriem garsh lifts nesabruktu, no inerceem, gaisa pluusmaam, un no sava svara!

14. Spindzele tieši 2.10.2009 domāja šādi:

> Cydonia
    Pilnīgi vienalga, kuram un kad ir radusies šī ideja! Pasakat, lūdzu, kāds būs labums no šī pasākuma realizācijas?

15. Lasens tieši 3.10.2009 domāja šādi:

Nekada labuma nebus,cydonia ir berna prata(kope lasenu) :)

16. cydonia tieši 3.10.2009 domāja šādi:

>Spindzele

izmaksas. ievērojami lētāks ceļš no šejienes uz turieni.

kāpēc šobrīd kosmosā lido tik maz cilvēku? kāpēc tu nelido kosmosā? kāpēc es nevaru nedēļas nogali pavadīt orbitālajā viesnīcā vai atvaļinājumu kāpelējot pa mēness kalniem? starp 500 cilvēkiem, kas devušies kosmosā (kopā mazliet virs 1000 reižu) ir bijuši tikai daži tūristi, kuri par biļeti samaksājuši $20,000,000,000 - $36,000,000,000. katra kilograma nogādāšana kosmosā ir ļoti dārga. šobrīd dažādu kravu nogādāšana orbītā maksā (apmēram) no $4,000 līdz $40,000 par katru derīgās kravas kilogramu. dažādiem nesējiem ir ļoti dažādas izmaksas. tiem ir ļoti dažāda celtspēja un kaudze ar citām īpatnībām. nesēju nāksies izvēlēties atkarībā no tā cik liela krava tev ir jānogādā augšā un kur tieši. zemā orbīta ir krietni lētāka par ģeosacionāru. lidojumi uz mēnesi vai tālāk ir vēl dārgāki. nogādāt augšā dzelžus vai cilvēkus (dzīvus) arī ir divas pavisam atšķirīgas lietas.

kosmiskā lifta lietošanas izmaksas pagaidām ir miglā tītas. novērtējumi ir kaut kur $200 - $2,000 par kilogramu uz ģeostacionāru. (pašreizējiem nesējiem tādi reāli ir apmēram $10,000 - $40,000). tas būtu 5 līdz 200 reizes (!) lētāk. nezinu, minēšu, dažādās pasaules malās kosmisko kravu nogādāšana augšā šobrīd maksā 10 miljardus gadā. droši vien vairāk. tikai transporta pakalpojumi. ja šo summu varētu samazināt 100 reizes... varbūt arī es kādu dienu varētu atļauties ceļojumu kosmosā. kosmiskais lifts nesamazinātu naudu ko cilvēki tērē kosmiskajam transportam. domāju, drīzāk otrādi. taču kosmosā monāktu tūkstošiem reižu vairāk gan kravas, gan cilvēku.

starp citu, japāņi nesen paziņoja par gatavību uzcelt savu kosmisko liftu par nieka 5 miljardiem. manai gaumei, izklausās nereāli lēti. taču, lai arī reāla kosmiskā lift sakarā tehnoloģijas vēl izgudrojamas un atstrādājamas, atšķirībā no warp drive, worm hole, hyperspace, teleportācijas uc fantastikas, kosmiskais lifts šodien izskatās pat ļoti reāls.

17. Spindzele tieši 3.10.2009 domāja šādi:

Vai esi apceļojis savu dzimto zemi, kaimiņu zemes un aizjūras zemes? Vai esi iepazinis planētu uz kuras dzīvo, uzkāpis uz visiem tās kalniem?! Ja, jā, tad apsveicu, veiksmīgu nedēļas nogali uz Mēness! :) Un nezinu, vai Mēness ļoti vēlas uzņemt tūkstošiem cilvēku, bet diemžēl, tas jau neprot runāt un neviens tam nemaz neprasītu, vai ne?

18. Nelabojams tieši 3.10.2009 domāja šādi:

Kāds labums ir no jaundzimuša bērna? /K.Vonnegūts/

19. Nelabojams tieši 3.10.2009 domāja šādi:

Vispār uz miljardo stāvu tas būtu ap 3 milj. km, tb turpat 8 reizes tālāk, nekā līdz Mēnesim. Tā ka nesanāks :)

20. ritvars tieši 3.10.2009 domāja šādi:

neesu astranauts vai tur kads no tiem kas zina par kosmosu daudz. bet interesanti cik tad svers ta trose ? ja jau 36 000 km gara bus. un ka tad ar to, ka tai stacijai bus jatur trose visu laiku. vajadzes daudz energijas lai butu trose nostiepta.

21. Spindzele tieši 3.10.2009 domāja šādi:

>Nelabojams
    Divas dažādas vērtības.

22. cydonia tieši 3.10.2009 domāja šādi:

>Spindzele :D
    kāpēc braukt uz rīgu, ja vēl neesi pabijis kaimiņu sētā? :)
    nafig kolumbs brauca atklāt ameriku? un kāpēc citi uz turieni pārvācās dzīvot? viņiem kas, eiropā nebija ko darīt? par iegūtajām zināšanām un technoloģijām nemaz nerunājot. ja mums vienu dienu izrubītu visas tehnoloģijas, ko devušas kosmiskās programmas, mēs vienā rāvienā atgrieztos 50 gadus senā pagātnē.

23. Lāsēns tieši 3.10.2009 domāja šādi:

Ja cydonia(am) dotu vaļu - tad trose tiktu novilkta līdz pat Virgo(klāsterim) :)