Kosmodroma ēnā

Publicēts: 18.03.2008

Vai esat kādreiz padomājuši, kur paliek nesējraķetes, degvielas cisternas, kad tās atdalās no kosmosā paceļamā objekta? Tās krīt atpakaļ uz Zemi. ASV gadījumā lielākoties tas ir okeāns, kas tiek piesārņots ar raķešu degvielu, ķīmiskajiem savienojumiem un metāla atlūzām. Krievija savukārt īrē Baikonuras kosmodromu Kazhastānā. Un atlūzu lietus līst pār Altaju Sibīrijā.

Altajs ir klusa un mierīga vieta ar skaistiem dabas skatiem un sirsnīgiem cilvēkiem. Cilvēkiem, kas vēro debesis ikreiz, kad no Baikonuras kosmodroma startē kārtējais kosmosa kuģis. Šo apvidu regulāri bombardē kosmisko kuģu atlūzas un raķešu degvielas atlikumi.

Pēdējo nedēļu laikā nokritušie atkritumi ir piespieduši zemniekus iesniegt tiesā prasību pret Krievijas kosmosa aģentūru. Toksiskās degvielas nolīšana pār ganībām ir izraisījusi četru zirgu, kas piederēja Sergejam Kazancevam, nāvi. Pavisam blakus Borisa Umatova mājai nokrita 4,5 metrus liels metāla gabals.

Krievijas kosmosa aģentūras pārstāvis Aleksandrs Vorobjovs apliecināja, ka viņi izmeklēs šos gadījumus un izmaksās kompensācijas, ja sūdzības izrādīsies pamatotas. "Jāsaka gan, ka bieži vien cilvēki mēģina iedzīvoties," piebilda Vorobjovs.

Krievijas mediji ziņo, ka 40 gadu laikā Altaja stepēs ir nokritušas vairāk kā 2500 tonnas kosmisko atlūzu.

Krievijas un Altaja valdības ir vienojušās par zemes gabalu, kurā dzīvojošie saņem brīdinājumu par startu 24 stundas pirms tā. Krievijas kosmosa aģentūra izmaksā kompensācijas tikai tiem iedzīvotājiem, kuru dzīvesvietas un īpašumi atrodas ārpus šīs zonas.

2000. gadā Korganas iedzīvotāja dārzā nokrita kosmiskā atlūza un nosita govi. Krievijas valdība izmaksāja viņam 350 USD lielu kompensāciju.

Proton tipa raķetes parasti atdalās, kad tām ir izdegusi visa degviela. Tad šīs atlūzas nokrīt speciālajā zonā. Gadījumos, kad pacelšanās nenotiek veiksmīgi, raķete tiek iznīcināta un atlūzas tiek izkaisītas arī ārpus tām atvēlētā zemes apgabala. 2007. gada septembrī 2 minūtes pēc starta sabojājās Proton-M tipa raķete, kas veda Japānas sakaru pavadoni. Tā nogāzās netālu no Kazahijas pilsētas Žezgazgānas. Negadījumā nebija cietušo, bet Krievijas valdība izmaksāja Kazahstānas valdībai 2 miljonus USD kompensācijā pēc tam, kad atklājās, ka raķetē iepildītais toksiskās heptila degvielas līmenis daudzkārt pārsniedz atļauto.

Rakstā izmantotas norvēģu fotogrāfa Jonasa Bendiksena fotogrāfijas, kuras var apskatīt arī šeit.

Universe Today

1. cydonia tieši 18.03.2008 domāja šādi:

altajiešiem vajadzetu apgūt ebay :)

bet īstenībā problēma nopietna. kosmisko atlūzu daudzums gan uz zemes, gan zemes orbītā (un ne tikai) ir prātam grūti aptverams. tie ir simtiem tūkstoši. sākot ar skrūvītēm un beidzot ar mirušiem pavadoņiem un nesējiem. nemaz nerunājot par ķīniešu sašauto pavadoni, kas vienā rāvienā atlūzu skaitam pievienoja n tūkstošus.

starp citu, ja atmiņa neviļ, 50tajos bija kāds projekts, kurš paredzēja orbītā izsēt vara (?) adatu (plāksnīšu? foliju?) mākoni. pret to raidītais radio signāls atstarotos un nonāktu atpakaļ uz zemes, tādejādi risinot komunikāciju problēmas. neatceros, vai tas tika realizēts. bet bail iedomāties to kosmisko drazu kaudzi.

2. cydonia tieši 18.03.2008 domāja šādi:

atradu. projektu sauca "West Ford" vai "Westford". tas tika realizēts. http://www.aero.org/publications/martin/martin-4.html