Kolonizēt nākotni

Publicēts: 10.05.2010

Iedomājieties kosmosa kuģi, kas spēs lidot tik ātri, ka apkalpei laiks palēnināsies. Šāds kosmosa kuģis varēs ceļot gadu tūkstošiem ilgi, sasniedzot tālas zvaigžņu sistēmas viena cilvēka mūža laikā. Cilvēki kādu dienu iemācīsies ceļot laikā, lai nokļūtu nākotnē.

Tā uzskata Stīvens Hokings, kurš pieļauj, ka cilvēki tādejādi varētu kolonizēt nākotni, iespējams, pat atgriezties uz Zemes, ja kādas katastrofas gadījumā dzīvība šeit iznīktu lidojuma laikā.

"Ceļošana laikā tika uzskatīta par zinātnes ķecerību, un es izvairījos par to runāt, lai mani neuzskatītu par jukušu, bet mūsdienās es vairs neesmu tik piesardzīgs," teica Hokings.

Spēcīgā matemātiķa uzskati par ceļošanu laikā ir provokatīvi. Viņš uzskata, ka cilvēce varētu uzbūvēt milzīgu "relatīvo" kosmosa kuģi, jo tas izmantotu Alberta Einšteina relativitātes teoriju principus.

Einšteins atklāja, ka, objektam pārvietojoties lielā ātrumā, laika tecējums palēninās. Mašīnām un lidmašīnām šis efekts ir ārkārtīgi niecīgs, bet Hokinga kosmosa kuģis lidotu ar ātrumu, kas ir 98% no gaismas ātruma. Šādā gadījumā efekts būtu neiedomājami iespaidīgs.

Hokings stāstīja, ka kosmosa kuģis spētu sasniegt 1 miljardu kilometru stundā lielu ātrumu, bet to būtu jābūvē ļoti lielu, lai paņemtu līdzi nepieciešamo degvielu.

"Tam vajadzēs sešus gadus, lai sasniegtu šādu ātrumu. Pēc pirmajiem diviem gadiem tas būs sasniedzis pusi no ātruma un atradīsies tālu aiz Saules sistēmas robežām. Pēc vēl diviem gadiem tas būs sasniedzis 90% no gaismas ātruma," teica zinātnieks.

"Pēc vēl diviem gadiem tas sasniegs 98% no gaismas ātruma, un katra diena uz kuģa būs viens gads uz Zemes. Šādā ātrumā ceļojums līdz galaktikas nomalei aizņems tikai 80 gadus tiem, kas atrodas uz kuģa," skaidroja Hokings.

Hokings noliedz iespēju ceļot pagātnē. Daži zinātnieki uzskata, ka tas ir iespējams, izmantojot tārpejas - vārtus, kas savieno dažādus Visuma nostūrus, un, iespējams, nodrošina īsāko ceļu uz pagātni vai nākotni.

Teorētiski šādas tārpejas eksistē kvantu līmenī, kas nozīmē to, ka tās ir mazākas par atomu. Nopietns izaicinājums būs palielināt šos tuneļus vismaz līdz cilvēka izmēram.

Hokings šo ideju noliedz, norādot, ka ceļošana uz pagātni radītu "traka zinātnieka paradoksu", kad zinātnieks var atgriezties pagātnē un sevi tur nošaut, radot problēmu - kurš izšāva.

"Šāda veida laika mašīna pārkāpj pamatlikumu, ka rezultāts seko cēlonim," teica Hokings. "Es uzskatu, ka lietas nevar padarīt pašas sevi par neiespējamām. Tātad nav iespējams ceļot atpakaļ pagātnē nedz izmantojot tārpejas, nedz kādas citas metodes."

Citi fiziķi atbalsta Hokinga teorijas, bet atzīst, ka tās ir saistītas ar tehniskām grūtībām. Viens no šādiem zinātniekiem ir daļiņu fizikas profesors Braiens Koks no Mančesteras universitātes.

"Mēs jau varam redzēt kā laiks palēninās objektiem, kas pārvietojas ar lielu ātrumu, izmantojot daļiņu paātrinātājus," teica Koks. "Kad mēs paātrinām niecīgās daļiņas līdz 99,99% no gaismas ātruma Lielajā daļiņu paātrinātājā, laiks tām rit aptuveni 7000 reižu lēnāk nekā mums."

"Ja mēs uzbūvētu kosmosa kuģi, kas būtu pietiekami ātrs, tas spētu sasniegt citas zvaigznes vienas apkalpes mūža laikā, bet uz Zemes varbūt būs pagājuši 2,5 miljoni gadu," piebilda Koks.

Times Online