Heršels un Planks izlidojuši

Publicēts: 14.05.2009

Heršels un Planks, Eiropas kosmosa aģentūras ilggadējie lolojumi, ir beidzot veiksmīgi startējuši. Abas observatorijas jau ir veiksmīgi atdalījušās viena no otras un dodas uz to darba vietām, lai pētītu visumu.

16:12 pēc Latvijas laika no Franču Gviānas, kur atrodas ESA kosmodroms, pacēlās smagsvara nesējraķete Ariane 5, uz kuras bija uzmontētas abas observatorijas. Abi starta kritiskākie punkti jau ir aiz muguras.

Heršela teleskops ir visu laiku jaudīgākais infrasarkano staru teleskops, kāds jebkad ir atradies kosmosā. Tā ir pirmā observatorija, kas pētīs visumu ļoti plašā spektrā - no infrasarkanajiem līdz pat submilimetru garajiem viļņiem. Teleskopa primārā spoguļa diametrs ir 3,5 metri. Tas spēs savākt aptuveni 20 reižu vairāk gaismas nekā jebkurš no agrākajiem infrasarkano staru teleskopiem. Heršela teleskops rotēs ap Saules-Zemes sistēmas L2 punktu aptuveni 800 000 km attālumā. Plānots, ka misija ilgs vismaz 3 gadus.

Maksa Planka vārdā nosauktā mikroviļņu observatorija ir pirmā ESA observatorija, kas pētīs kosmisko mikroviļņu fonu. Šī jau būs trešā šāda tipa observatorija kosmisko observatoriju vēsturē. Arī Planks riņķos ap L2 punktu, bet tikai 400 000 km attālumā no tā. Planka teleskopa efektīvā atvēruma diametrs ir 1,5 metri. Kosmiskais starojums tiks fokusēts uz diviem ļoti jutīgiem radio sensoriem. Projekts tiek plānots uz 15 mēnešiem, ar iespēju pagarināt vēl uz gadu.