Atsāknēšana drošības režīmā

Publicēts: 28.02.2009

2008. gada 23. februāra rītā NASA Mars Reconnaissance Orbiter negaidīti atsāknējās drošības režīmā. Šis ir automātisks process, kas aktivējas, kad kosmosa kuģa "smadzenes" uzskata, ka tā tālākā darbība ir apdraudēta un tas ir saskāries ar neizprotamiem apstākļiem, kuriem nav ieprogrammēta risinājuma.

Projekta lidojuma inženieri pēta iespējamos pārslēgšanās iemeslus, kā arī plāno atjaunot zinātnisko darbu tuvākajā laikā. Sakari ar MRO nav pazuduši, tā akumulātori ir uzlādēti un Saules paneļi pozicionēti korekti un ražo elektrību. Kosmosa kuģis uz komandām reaģē adekvāti un bez aiztures.

"Mēs atsāksim zinātnisko darbu, bet darīsim to ļoti uzmanīgi, attiecoties ļoti saudzīgi pret mūsu nacionālo dārgumu," pastāstīja Džims Ēriksons no NASA JPL. "Šis process varētu aizņemt dažas dienas."

No saņemtajiem datiem inženieri izsecinājuši, ka viens no iespējamajiem izslēgšanās iemesliem varētu būt kļūdaina informācija par pārslodzi. Iespējams, ka kosmiskie stari ir radījuši šos nepareizos rādījumus, kas ilguši aptuveni 9 mikrosekundes. Šāds laika intervāls ir pilnīgi pietiekams, lai saistēma automātiski izslēgtos un pārietu drošības režīmā.

Pārslēgšanās drošības režīmā notika brīdī, kad MRO atradās aiz Marsa. Kopš 2005. gada starta šī ir jau piektā reize, kad MRO pārslēdzas drošības režīmā. Jāsaka gan, ka pēdēja notikuma simptomi neatbilst nevienam no agrāk reģistrētajiem gadījumiem.