Misija uz Mēness

Publicēts: 20.04.2008

"Mēs dzīvosim uz Mēness, strādāsim uz Mēness, taisīsim raktuves un izmantosim Mēness resursus," teica NASA darbinieks Karls Valzs.

Tā vairs nav zinātniskā fantastika, nedz arī neskaitāmu gadu desmitu tāla nākotne, kad cilvēks atkal dosies uz Mēnesi, lai tur ne tikai nolaistos un nedaudz pastaigātos, bet pārvērstu šo nedzīvo un putekļaino tuksnesi par kosmosa iekarošanas nākamo frontes līniju.

NASA jau šobrīd izskata dažādus Mēness bāžu projektus. Iespējams, ka Mēness bāze tiks veidota pēc starptautiskās kosmiskās stacijas līdzības kā modulāra struktūra, kas ir laika gaitā maināma un papildināma.

"Mums vajag nodrošināt stabilu, ilgstošu klatbūtni uz Mēness, vismaz sešus mēnešus ilgu, līdzīgi kā astronauti pavada SKS," piebilda Karls Valzs. Šobrīd starptautiskā kosmiskā stacija ir veiksmīgākā cilvēka misija tuvējā kosmosā, tādēļ pastāv lielas cerības, ka SKS moduļu princips tiks izmantots arī Mēness bāzes izveidei.

Tiek plānots, ka SKS tiks pabeigta 2010. gadā. Patlaban vienas misijas ietvaros tur uzturas trīs zinātnieki, kuri mainās vidēji reizi pusgadā. Kosmiskajā stacijā ir pietiekami daudz vietas, lai reizi pa reizei tur uzturētos vēl vismaz 7 cilvēku komanda. Mēness bāzes princips būtu līdzīgs, uzturot pastāvīgu, bet nelielu zinātnieku sastāvu un nodrošinot pietiekami daudz vietas lielākai grupai uz nelielu laika periodu, kas nepieciešams jaunu moduļu uzstādīšanai un citiem darbiem.

NASA cer atgriezties uz Mēness ap 2020. gadu, lai uz Zemes pavadoņa uzceltu pastāvīgu bāzi, kur būs gan transporta sistēma, gan komunikācijas, gan autonoma enerģijas ražošana. Zinātnieki varēs brīvi pārvietoties un veikt eksperimentus. Daudzos no iesniegtajiem projektiem bāzes celtniecībā tiek rosināts izmantot uz Mēness pieejamos materiālus. Turpmākās Mēness izpētes rezultātā zinātnieki sastādīs precīzu Mēness un tā resursu karti.

Kad cilvēku klātbūtne uz tai tuvākā dabīgā objekta būs nostiprināta, nerodas nekādas šaubas, ka izplešanās notiks Marsa virzienā.

PhysOrg