Kas šovakar vakariņās?

Publicēts: 19.01.2010

Astronauti kosmosā piedzīvo bezsvara stāvokli un lielākā daļa zaudē svaru. Kādēļ? Viņiem mēdz būt slikta dūša, viņi ir aizņemti un ēdiens uz kosmiskajiem kuģiem un stacijā negaršo, neizskatās un nesmaržo tāpat kā uz Zemes.

Tādēļ kosmiskās aģentūras ir veltījušas laiku un naudu, lai radītu drošu, kalorijām bagātu, veselīgu, garšīgu un smaržīgu pārtiku astronautiem.

Kā būtu ar garšīgu sviestmaizi un piena glāzi?

Čarlzs Borlands ir bijušais NASA pārtikas zinātnieks. Viņš kopā ar Gregoriju Vogtu ir sarakstījis grāmatu "The Astronaut's Cookbook" (Astronauta pavārgrāmata).

Šajā literārajā darbā atradīsiet informāciju, kādēļ maize nav vēlama bezsvara stāvoklī. Izrādās, ka drupačas bezsvara stāvoklī pārvēršas par gaisa piesārņojumu. Tās ir ne tikai netīrumi, bet var radīt problēmas, ja astronauts tās ieelpo. Tādēļ kosmosā maizi aizvietojušas tortiljas.

Kā būtu ar svaigiem augļiem? Izrādās, ka arī tie nav pārāk vēlami, jo smaržas izplatās pa visu kuģi. Daži no vairākkārt izmantojamo kosmosa kuģu komandieriem ir lūguši, lai "manā kuģī nebūtu banānu".

Krievu kosmonauti, kuri arī apdzīvo Starptautisko kosmisko staciju, ļoti iecienījuši sīpolus un ķiplokus, kuriem piemīt "apkalpi sadalošas īpašības".

Labu apetīti, kosmosa iekarotāji!

P.S. Grāmatu varat pasūtīt Springer veikalā un arī citur.

New Scientist