10 kosmiskas lietas ikdienas dzīvē

Publicēts: 26.02.2010

Vai jums nav nācies saskarties ar cilvēku, kas uzskata, ka astronomija un kosmosa izpēte ir lieka naudas šķērdēšana? Kāda jēga no visiem miljardiem, kas tiek ieguldīti jaunu teleskopu, kosmosa kuģu izstrādē? Kāda jēga no astronautiem, kas lidinās orbītā ap Zemi? Vai tiešām mums, zemiešiem, kas nespers savu kāju pat kosmodroma tuvumā, nekāds labums neatlec no šīs industrijas?

1958. gadā savu darbību oficiāli uzsāka NASA. Jau no pašiem pirmsākumiem tās uzdevums bija ne tikai radīt jaunus kosmosa kuģus un zābakus astronautiem, kas izkāps uz Mēness, bet uzlabot dzīves apstākļus ikvienam cilvēkam uz Zemes. Vairāk kā 50 gadu pastāvēšanas vēsturē NASA šo uzdevumu ir veiksmīgi pildījusi.

Lielākā daļa no mums nekad nelidos kosmosa kuģī un nespers kāju uz Mēness, tomēr gandrīz vai ikviens no mums ir saskāries ar kosmiskajā tehnoloģijām un to radītajiem produktiem. Kādiem tad? Piedāvājam pavisam niecīgu ieskatu vairāk kā 6300 patentētajos izstrādājumos no NASA.

10. Neredzamās breketes

Ne visiem patīk breketes - metāls, kas pārāk neuzlabo izskatu, kad jūs atverat muti. Kopš 1987. gada ir iespējama alternatīva - neredzamās breketes, kuras visai plaši izmanto arī Holivudas zvaigznes.

Tās ir veidotas no caurspīdīga polikristāliskā alumīnija TPA. Šis materiāls tika izstrādāts NASA paspārnē, lai aizsargātu infrasarkano staru antenas no siltumuztverošajām raķešu izsekošanas ierīcēm.

9. Lēcas, kas ir izturīgas pret skrāpējumiem

Ja jūsu brilles nejauši nokritīs uz zemes, visticamāk tās nesaplīsīs. 1972. gadā ASV pieprasīja ražotājiem izmantot plastikātu nevis stiklu briļļu lēcu izgatavošanā. Plastikāts ir lētāks, labāk absorbē ultravioleto gaismu, vieglāks un ir izturīgāks pret triecieniem. Tomēr šim brīnišķīgajam materiālam ir kāds Ahileja papēdis. Nepārklāts plastikāts ir viegli saskrāpējams.

Tā kā kosmosā ir putekļi un dažādas daļiņas, NASA vēlējās savu ekipējumu pārklāt ar īpašu pārklājumu, jo īpaši astronautu ķiveru stiklus. Briļļu lēcas, kas tika pārklātas ar šādu pārklājumu ir vairāk kā desmit reizes izturīgākas pret skrāpējumiem nekā lēcas bez pārklājuma.

8. Putas ar atmiņu

NASA jums palīdz naktīs labāk gulēt. Šīs īpašās putas ir atrodamas daudzos matračos. Sākotnēji tās tika radītas, lai piloti NASA lidaparātu sēdekļos saņemtu mazāku triecienu nosēšanās brīdī. Šim poliuretāna-silikona materiālam ir unikāla spēja vienmērīgi sadalīt uz to izvietoto svaru un spiedienu, nodoršinot labu trieciena absorbciju. Pat ja to saspiež līdz 10% no sākotnējā izmēra, šīs putas pēc laika atgriezīsies iepriekšējā stāvoklī.

Mūsdienās no šīm putām ir veidoti sēdekļi dažās privātajās un komerclidmašīnās. Bet ar debesīm šo putu lietošana neaprobežojas. Slimnīcās, pansionātos un citur ir iecienīti speciālie matrači cilvēkiem ar ierobežotu kustīgumu. Ārsti var izveidot īpašas formas matračus, lai pielāgotu konkrētajam pacientam un viņam neviedotos izgulējumi. Vēl šīs putas tiek izmantotas motociklu sēdekļos, sacīkšu automašīnās un pat šūšanas industrijā, veidojot klientam specifiskas formas manekenus.

7. Auss termometrs

Bērnam izmērīt temperatūru, kad viņš ir slims? Ar dzīvsudraba termomentru visai neiespējami. Ar digitālo padusē liekamo jau mazliet reālāk. 1991. gadā ieviestais infrasarkanais ausu termometrs būs īsts glābiņš.

Kompānija Diatek, izmantojot NASA iztrādāto tehnoloģiju zvaigžņu temperatūras mērīšanai infrasarkano staru spektrā, radīja šos termometrus, kas krietni vien atvieglo medmāsu dzīvi. Sadarbībā ar NASA JPL tika radīts infrasarkanais sensors, kuru varēja izmantot kā termometru. Auss termometri mēra enerģijas apjomu, kuru bungādiņa izstaro auss kanālā. Tā kā bungādiņa atrodas iekšpusē, tā sniedz daudz labāku informāciju par ķermeņa enerģiju jeb temperatūru. Slimnīcās izmantotie modeļi spēj noteikt temperatūru mazāk kā divu sekunžu laikā.

6. Kurpju starpzoles

Kad Nīls Armstrongs runāja par "milzu lēciens cilvēcei", viņš neparedzēja, ka tas tiks īstenots burtiski. Mūsdienās vieglatlētu apavos tiek izmantota tehnoloģija, kas sākotnēji tika radīta pirmajam solim uz Mēness.

Apollo astronautu skafandra komplektā bija speciāli zābaki, kas soļus padarīja atsperīgākus un nodrošināja labu gaisa cirkulāciju. Jūsu skriešanas apavi tiek izstrādāti tādā pašā veidā, lai mazinātu triecienu uz jūsu pēdām un kājām. Enerģija, kuru rada kājas trieciens pret zemi, tiek absorbēta un atgriezta atpakaļ uz kāju, padarot soli atsperīgāku.

5. Tālie sakari

Iespēja kvalitatīvi piezvanīt uz otru pasaules malu ir ne viena vien NASA izgudrojuma rezultāts. Tālie sakari ir ilgstoša darba rezultāts.

Pirms kosmosā tika sūtīti cilvēki, NASA izveidoja satelītus, kuri spēja paziņot cilvēkiem uz Zemes, kā tur augšā izskatās. Šo satelītu pēcteči šobrīd riņķo virs mūsu galvām un nodrošina sakarus visā pasaulē.

4. Pielāgojami dūmu detektori

Kur dūmi, tur uguns. Kad 1970tajos gados tika veidots Skylab, šis fakts tika ņemts vērā. Tā bija pirmā ASV kosmiskā stacija un astronautiem bija jāzina, ja ir sācies ugunsgrēks vai kaut kur noplūst indīgas gāzes. Sadarbībā ar Honeywell Corporation NASA radīja pirmo pielāgojamo dūmu detektoru, kurā varēja uzstādīt dažāda līmeņa jutību, lai neradītu viltus trauksmes situācijas.

3. Drošības rievas

Rievas betonā neskan īpaši inovatīvi, bet tas ir papildus drošības garants, kas tiek iestrādāts skrejceļos un autoceļos. Šāds rievojums samazina ūdens daudzumu uz ceļa un nodrošina labāku saķeri starp ceļu un riepām.

Pirmie eksperimenti ar šādu rievojumu tika veikti tālajos 1960tajos gados NASA Lenglija izpētes centrā, lai uzlabotu lidaparātu drošību paceļoties un nosēžoties uz slapja skrejceļa. Kad atklāja šīs tehnoloģijas priekšrocības, to sāka izmantot uz ātrgaitas ceļiem, samazinot negadījumu skaitu par 85%.

Ja tā padomā, tad līdzīga tehnoloģija tiek izmantota pat baseinu malās un dzīvnieku krātiņos.

2. Bezvadu instrumenti

Kad jūs sūknējat putekļus mājās ar bezvadu putekļusūcēju, jūs izmantojat Mēness astronautu tehnoloģiju. Lai arī pirmie bezvadu instrumenti, kas darbojās ar baterijām, tika izgudroti jau 1961. gadā, tieši NASA palīdzēja noslīpēt šo tehnoloģiju un ienesot ikdienas dzīvē neskaitāmu armiju bezvadu instrumentu.

1960to gadu vidū, gatavojoties Apollo lidojumiem uz Mēnesi, NASA vajadzēja radīt instrumentu, ar kuru astronauti varētu vākt regolīta un iežu paraugus uz Mēness. Tam bija jābūt vieglam, kompaktam un pietiekami jaudīgam, lai spētu dziļi ieurbties. Ķimerēšanās ar vadiem netika pat apsvērta. Kompānija Black & Decker, kas sadarbojās ar NASA šī instrumenta radīšanā, izveidoja īpašu programmatūru šai ierīcei, lai mazinātu enerģijas patēriņu un pagarinātu akumulātora darba ilgumu.

Vēlāk kompānija Black & Decker, izmantojot Mēness tehnoloģiju, radīja vieglus un ērtus darbarīkus lietošanai mājas apstākļos.

1. Ūdens filtri

Bez ūdens cilvēka dzīve nav iedomājama. Piesārņota ūdens pārvēršana tīrā un dzeramā dažkārt ir dzīvības un nāves jautājums. Tas ir viens no svarīgākajiem zinātniskajiem sasniegumiem.

Kad astronauti devās kosmosā, līdzi paņemt varēja visai ierobežotu daudzumu ūdens. Tas bija jāizmanto atkārtoti. Ūdens filtri, kas eksistēja jau kopš 1950tajiem gadiem, bija jāpilnveido, lai tie spētu attīrīt ūdeni visekstrēmākajos apstākļos.

Ja jūs izjauktu ūdens filtru, pamanītu smalki sadrupinātu kokogli. Dažkārt mazi melni gabaliņi pat peld ūdenī, kad jūs filtru izmantojat pirmo reizi. Tā ir īpaši aktivēta ogle, kas satur sudraba jonus, kuri, savukārt, neitralizē ūdenī esošo patogēno mikrofloru. Filtrs ne tikai nogalina jau ūdenī esošās baktērijas, bet arī neļauj savairoties jaunām.

Papildus informāciju par citām tehnoloģijām, kas tiek ieviestas ikdienas dzīvē, varat izlasīt NASA publicētajā Spinoff žurnālā.

HowStuffWorks