Negaiss tuvojas ... uz Venēras

Publicēts: 30.11.2007

Venēra ir ellīga vieta, kur valda augsta temperatūra un spiediens. Eiropas kosmosa aģentūras projekts Venus Express ir papildinājis šo jauko ainavu ar zibeni.

"Mēs varam apgalvot, ka papildus temperatūrai un karstumam uz Venēras ir arī zibens, iespējams daudz biežāk sastopams kā uz Zemes," pastāstīja Kristofers Rasels no Kalifornijas universitātes. "Venēra tiešām nav izcilākā vieta, kur pavadīt atvaļinājumu."

Jaunais atklājums ierindo Venēru pie elitārajām planētām. Patlaban ir zināmas tikai 3 planētas, uz kurām var novērot zibeni - Zeme, Jupiters un Saturns. Zibens atklāšana uz Venēras un citām planetām ir būtisks atklājums, jo elektriskā izlāde nodrošina daudzus ķīmiskus procesus planētu atmosfērā, sadalot molekulas fragmentos, kas tālāk savienojas ar citiem fragmentiem. Venēras zibens ir unikāla parādība, jo nav saistīta ar ūdens mākoņiem. Tā vietā uz Venēras debesīs peld sērskābes mākoņi.

Jebkurai ekspedīcijai uz Saules sistēmas otro planētu turpmāk būs jāņem vērā tur notiekošā elektriskā aktivitāte atmosfērā.

2 minūšu ilgi mērījumi tika veikti ar Venus Express magnetometru vienreiz dienā, laika posmā, kad kosmosa kuģis atradās vistuvāk Venērai. Venēras diena ilgst 117 dienas.

Venus Express ir izpildījis savu primāro misiju un patlaban projekta laiks ir pagarināts vēl uz divām Venēras dienām, lai turpinātu novērot Zemes kaimiņieni. Kā viens no pētījumu objektiem būs lavas straumju infrasarkanā starojumu meklējumi. 2010. gadā plānots, ka Venēru sasniegs Japānas automātiskais kosmosa kuģis Planet-C jeb Venus Climate Orbiter. Tad zinātniekiem būs iespēja salīdzināt iegūtos datus.

Venus Express projektā darbojas vairāk kā 250 zinātnieki.

1. dzimmijs13 tieši 29.12.2008 domāja šādi:

Lūk, pat zibens ir, bet magnētiskā lauka lūk, neesot. Kas tā par kārtību?!