Oranžais punduris satiksies ar Sauli

Publicēts: 18.03.2010

Saules sistēmas apkaimē atrodas tūkstošiem zvaigžņu. Ne visām ir zināms virziens, kurp tās dodas. Zvaigznes Gliese 710 mērķis ir zināms. Pastāv 86% iespējamība, ka oranžais punduris Gliese 710 ielidos Saules sistēmā.

Pārāk nesapriecājieties, jo zvaigzne pietuvosies Saulei pēc aptuveni 1,5 miljons gadiem.

1997. gadā tika publicēts Eiropas kosmosa aģentūras zondes Hipparcos katalogs, kurā bija apkopoti atrašanās vietas un ātruma dati aptuveni 100 000 tuvākajām zvaigznēm. Nebūs melots, ja teiksim, ka Hipparcos dati izraisīja apvērsumu tuvākās apkaimes izpratnē.

Šie dati ļāva astronomiem izskaitļot tās zvaigznes, kas tuvojas Saulei. Izrādījās, ka ir pavisam 156 spīdekļi, kas pietuvosies Saulei. Tikšanās ar kādu no šīm zvaigznēm notikšot vidēji ik pa 2 miljoniem gadu.

2007. gadā Hipparcos dati tika pārskatīti un ieviesti pārrēķinātie zvaigžņu pārvietošanās ātruma dati.

Vadims Bobiļevs no Pulkovo observatorijas Sanktpēterburgā izmantoja Hipparcos un vairāku jaunāku datubāžu datus un atklāja vēl deviņas zvaigznes, kuras savulaik jau ir atradušās ļoti tuvu Saules sistēmai vai arī atradīsies nākotnē.

Bobiļevs atklāja, ka Gliese 710, kas ir oranžais punduris, tuvojas Saules sistēmai un ieradīsies aptuveni pēc 1,5 miljons gadiem. Protams, trajektorija nav precīza, jo patlaban nav pieejams pietiekams datu apjoms. Šobrīd pastāv aptuveni 86% iespējamība, ka šī zvaigzne izlidos cauri Oorta mākonim.

Lai arī izklausās, ka tikšanās būs tikai garāmejoša, tai būs iespaidīgas sekas. Saules sistēmas iekšējo reģionu virzienā lidos īsts komētu "lietus".

Labās ziņas ir tās, ka iespēja, ka Gliese 710 ielidos dziļāk Saules sistēmā, piemēram, līdz Koipera joslai, ir jau daudz mazākas - aptuveni 1 pret 1000.

Tā kā nomierinieties un turpiniet iesāktos darbus.

Massachusetts Institute of Technology