Cik tālu no mums ir Saule?

Publicēts: 14.11.2007

Astronomi mūsu galaktikas izmēru un formu, kā arī attālumus līdz citām zvaigznēm nosaka izmantojot „parallax metodi” (kā arī citas metodes, izmantojot zvaigžņu gaismas spektru). Diemžēl šīs metodes mums nepalīdz precīzi noteikt attālumu līdz mūsu pašu zvaigznei – Saulei. Pārsteidzoši, bet, lai astronomi noteiktu attālumu līdz Saulei, viņiem vispirms jānosaka attālums līdz Venērai!

Ar radara izgudrošanu zinātniekiem parādījās iespēja attālumu līdz Venērai izmērīt ļoti precīzi. Uzņemot laiku, cik ilgi vajag radara signālam ar gaismas ātrumu, lai nokļūtu līdz Venērai un atpakaļ, aprēķināt attālumu līdz objektam var izmantojot sekojošu vienādojumu:

attālums = ( gaismas ātrums ) x ( kopējais laiks ) / 2

Iemesls kopējā laika dalīšanai ar 2 ir tas, ka jāaprēķina ir tikai attālums vienā virzienā – no Zemes līdz objektam.

Izmērot leņķi  starp Venēru un Sauli un zinot distanci no Zemes līdz Venērai (A), mums ir iespēja izrēķināt attālumu no Zemes līdz Saule (B), izmantojot trigonometriju:

Zemes-Saules attālums = (Zemes-Venēras attālums) / (Cos )

Izmantojot trigonometriju, astronomi tagad zina, ka „Astronomiskā Vienība” = 149,597,892 kilometriem. Šī satriecošā leņķa precizitāte ir iespējama, jo gaismas ātrumu zinātnieki ir aprēķinājuši ļoti precīzi un, lai uzņemtu laiku, kas nepieciešams radaram, lai uzzinātu attālumu, tiek pielietoti ļoti precīzi hronometri. Radari tiešā veidā nevar tikt izmantoti, lai noteiktu attālumu līdz Saule, jo Saulei nav cietas virsmas, kas atstarotu radara signālu efektīvi.

Strobel’s Astronomy Notes, May 2001

1. Miķelis tieši 5.07.2011 domāja šādi:

Ne par tēmu,,bet gribētu zinātu,kas notikut ja saule mums pietuvoties kaut par centimetru?

2. Nelabojams tieši 5.07.2011 domāja šādi:

Ak, mūsdienu izglītība...
    Nu labi, iztiksim bez uzbraucieniem. Kas notiks? Nekas. Zemes orbīta ap Sauli nav gluži apaļa, tā ir eliptiska un rakstā minētais lielums ir tikai vidējais attālums. Patiesībā tas svārstās no 147,098,070 km perihēlijā (tuvākais punkts Saulei) līdz 152,097,700 afēlijā (tālākais punkts no Saules) un kaut kāds centimetrs uz bez maza gabaliņa 5 miljonu km izmaiņu vispār nebūs pamanāms.

3. peleks tieši 6.07.2011 domāja šādi:

>Nelabojams
    skatos šon neesi labā omā!! :D

4. poseidons tieši 6.07.2011 domāja šādi:

peleks - nez, manuprāt, nekā traka viņa atbildē nav - nopūtās un paskaidroja..
    Man tā kā gribas piebalsot par to "Ak, mūsdienu izglītība..." ;)

5. Lāsēns♥ tieši 6.07.2011 domāja šādi:

Kamē es te neesu,uzmetušies par skolotājiem :)