Plastmasa uz Titāna

Publicēts: 1.10.2013

Pārtikas maisiņi, kastītes, automašīnu detaļas un vēl milzum daudz izstrādājumi tiek ražoti no propilēna, apvienojot šīs molekulas milzīgās ķēdēs. Zemes iedzīvotājiem tik pazīstamā polipropilēna pamatbloki - propilēna molekulas, ir konstatētas Saturna pavadoņa Titāna atmosfērā.

Šis ir pirmais gadījums, kad plastmasas sastāvdaļas ir reģistrētas uz kādas citas planētas vai pavadoņa ārpus Zemes robežām.

NASA zondes Cassini CIRS spektrometrs atklāja nelielu daudzumu propilēna Titāna atmosfēras apakšējos slāņos. CIRS uztver infrasarkano jeb siltuma starojumu, kuru rada Saturns un tā pavadoņi. Propilēns ir pirmā molekula, kuru ir izdevies atklāt uz Titāna, izmantojot šo spektrometru.

"Šis savienojums ir mūsu ikdienas sastāvdaļa, kurš savienots garās ķēdēs, veido plastmasu, kuru mēs pazīstam kā polipropilēnu," pastāstīja Konors Niksons no NASA Godārda Kosmisko lidojumu centra. "Plastmasas izstrādājums ar pārstrādes kodu 5, tas ir polipropilēns."

CIRS spēj identificēt konkrētu gāzi, analizējot tās unikālo siltuma starojumu. Lielākais izaicinājums ir izolēt šo signālu no citu gāzu radītajiem.

Konkrētā savienojuma atklāšana papildināja 1980. gadā veiktos novērojumus ar Voyager 1. Šī zonde Titāna dūmakainajā atmosfērā konstatēja ogļūdeņražus, kas uz Zemes sastopami fosilajā degvielā.

Uz Titāna ogļūdeņraži veidojas, kad Saules starojuma ietekmē tiek sadalīts metāns. Jaunizveidotie fragmenti var apvienoties, veidojot ķēdes no diviem, trim vai vairākiem oglekļa atomiem. Viens no divu oglekļa atomu savienojumiem ir gāze etāns. Propāns ir veidots jau no trim oglekļa atomiem.

Voyager 1 iegūtie dati liecināja par propāna un propīna klātbūtni, bet propilēns netika konstatēts.

Uzlabojoties uztverošajiem instrumentiem, zinātnieki Titāna atmosfērā atklāja arvien vairāk un vairāk ķīmisko elementu. Tomēr propilēnam līdz šim izdevās izvairīties.

"Šos mērījumus veikt bija ļoti grūti, jo propilēna vājo signālu nomāc līdzīgo savienojumu daudz spēcīgākie signāli," teica Maikls Flasars. "Šis sasniegums nostiprina mūsu pārliecību, ka mēs turpināsim atklāt jaunus savienojumus Titāna atmosfērā."

"Es priecājos, kad zinātniekiem izdodas atklāt agrāk nepamanītu molekulu Titāna atmosfērā," pastāstīja Skots Edingtons no NASA Reaktīvo dzinēju laboratorijas, kurš piedalās Cassini projektā. "Šī jaunā informācija mums palīdzēs pārbaudīt, cik labi mēs izprotam Titāna atmosfēras ķīmisko sastāvu."