Pazemes okeāns uz Titāna

Publicēts: 21.03.2008

Katru reizi palidojot garām Titānam, automatizētais kosmosa kuģis Cassini atklāj kaut ko jaunu par šo Saturna pavadoni. Uz Titāna virsmas ir saskatīti ogļūdeņraža ezeri un jūras. Šobrīd Cassini ir sagādājis pierādījumus, ka zem pavadoņa virsmas atrodas milzīgs ūdens un amonjaka okeāns.

Pēc 19 lidojumiem garām Titānam, zinātnieki ir atzīmējuši vairāk kā 50 dažādus virsmas objektus, kas atrodami uz šī pavadoņa. Katru reizi, kad kosmosa kuģis palidoja garām Titānam, astronomi pārbaudīja šo vietu atrašanos.

Laika posmā no 2005. gada oktobra līdz 2007. gada maijam, virsmas objekti ir pārvietojušies vidēji par 30 kilometriem. Vienīgais iemesls, kādēļ šo objektu atrašanās vieta mainās, varētu būt tas, ka zem Titāna ledus virskārtas atrodas milzīgs okeāns.

"Mēs ticam, ka aptuveni 100 kilometrus zem ledus un organiskām vielām bagātās virskārtas ir iekšējais okeāns, kas veidots no ūdens un amonjaka," pastāstīja Braiens Stils no NASA JPL.

Tā kā Titāna atmosfēra ir ļoti bieza (1,5 reizes biezāka nekā uz Zemes) spēcīgie vēji kustina pavadoni turp un atpakaļ gar tā asi. Tādejādi rotācija ap savu asi tiek paātrināta un palēlināta. Šāds process ir iespējams tikai tad, ja zem pavadoņa sasalušās virsmas atrodas šķidrs okeāns virs kura peld ledus garoza.

"Ar organiskām vielām bagāta vide un šķidrs ūdens astrobiologiem šķiet ļoti pievilcīgs," paskaidroja viens no Cassini projekta zinātniekiem Ralfs Lorencs. "Tālākie Titāna rotācijas pētījumi palīdzēs labāk izprast tā ūdeņaino iekšieni. Pateicoties tam, ka garozas rotācija un atmosfēras vēji ir saistīti, nākamo dažu gadu laikā mums varētu izdoties novērot rotācijas izmaiņas."

Nākamais Cassini lidojums garām Titānam tiek plānots 25. martā 1000 km attālumā no Saturna pavadoņa virsmas.