Lidojošie šķīvīši ap Saturnu

Publicēts: 8.12.2007

Žēl, ka nāksies jūs apbēdināt, bet kontakts ar ārpuszemes civilizāciju tomēr nav nodibināts. "Šķīvīši" patiesībā ir daži neparastas formas Saturna pavadoņi, kuru orbītas atrodas gredzenos. Jaunākie atklājumi liecina, ka tie ir radušies apvienojoties ledus un putekļu daļiņām, no kurām veidoti Saturna gredzeni. Zinātnieki domā, ka šis jaunais atklājums palīdzēs saprast kā radušās Zeme un citas planētas.

Saturna riņķi veido plakanu disku, kurš it kā iezīmē planētas ekvatoru. Gluži tāpat kā Zeme, arī Saturns riņķo ap Saules ekvatoriālo plakni. Tiek uzskatīts, ka planētas, vismaz klinšainās, ir izveidojušās no zvaigznes veidošanās procesā pāri palikušā materiāla, kas "salipa" kopā.

NASA automātiskā kosmosa kuģa Cassini novērojumi atklāja, ka Saturna pavadoņiem Atlasam un Pānam, kuru vidējais diametrs ir 20 kilometri, ir dīvainas formas pacēlumi ekvatoriālajā apvidū, kas ir aptuveni 6 līdz 10 kilometrus augsti. Vizuāli šie pavadoņi atgādina lidojošos škīvīšus.

Ja šie pavadoņi rotētu ļoti ātri, tad šāda forma nebūtu nekas īpašs. Bet neviens no šiem mēnešiem neriņķo ātri. Diennakts cikls uz mazajiem pavadoņiem ir 14 stundas. Zeme, kā mēs zinām, pilnu rotāciju ap savu asi veic 24 stundās.

Planetārā zinātniece Karolīna Porko un viņas kolēģi domā, ka abi pavadoņi visticamāk ir veidojušies no Saturna gredzeniem, nevis no citu pavadoņu atlūzām, kā domā tiek uzskatīts. Paaugstinājumi ekvatoriālajā apvidū precīzi atbilst ledus gredzenu plaknei, kurā abi pavadoņi atrodas.

Analizējot Cassini iegūtos datus Porko secināja, ka abi pavadoņi ir viegli, poraini un pārsvarā veidoti no ledus. Datorsimulāciju analīzēs redzams, ka 2/3 no šiem mēnešiem ir veidotas no gredzenu ledus un putekļiem, kas aplipuši ap lielākiem klints gabaliem, kas iespējams ir atlūzas no lielākajiem pavadoņiem.

Jaunie atklājumi palīdzēs izprast akrēcijas diskus.

"Akrēcijas diskus var atrast dažādās vietās - ap melnajiem caurumiem, ap zvaigznēm, pat ap Jupiteru," pastāstīja astrofiziķis Sebastjēns Čarnozs.

Ja izdotos saprast kā ledus daļiņas salīp kopā, lai izveidotu šādas formas objektus, tas būtu solis tuvāk protoplanetāro disku izpratnei, kas veidojas ap jaunajām zvaigznēm.

SPACE.com