Encelada plaisas tuvplānā

Publicēts: 16.08.2008

Dienas pēc Cassini lidojuma gar Saturna pavadoni Enceladu, zinātniekiem bija saspringtas, analizējot kosmiskā kuģa iegūtos attēlus. Tajos ļoti detalizēti redzamas milzīgās plaisas, no kurām izverd geizeri, un to apkārtne. Vai šīs fotogrāfijas palīdzēs atbildēt uz jautājumu, vai uz Encelada ir šķidrs ūdens? Laiks rādīs.

"Tīģera strīpas" ir aptuveni 300 metrus dziļas. Tām ir "V" veida iekšējās sienas. Apvidus ap plaisām ir nosēts ar dažāda izmēra ledus bluķiem.

"Šī ir mūsu zelta dzīsla," pastāstīja Kerolīna Porko. "Tā ir vieta, kas mums varēs pastāstīt, kāda vide - apdzīvojama vai nē - atrodas mazā pavadoņa iekšienē."

Viens no galvenajiem lidojuma mērķiem bija noteikt vietu plaisās, no kuras izverd geizeri. Zinātnieki pēta šo procesu uzbūvi un intensitāti, kā arī efektus uz apkārtējo vidi. Iegūtā informācija varētu sniegt atbildi uz jautājumu, vai zem pavadoņa virsmas eksistē šķidrs ūdens.

"Uz virsmas gar plaisām ir daudz ledus gabalu, pat apgabalos, kas atrodas starp diviem geizeriem, lai arī nevaram runāt par aktīvu izvirdumu pierādījumiem," piebilda Porko.

Zinātnieki domā, ka, siltajam tvaikam ceļoties augšup, ledus daļiņas kondensējas un aizsprosto aktīvo kanālu. Vēlāk plaisā parādās izvirdumi jau citā vietā.

"Pirmo reizi mēs saprotam, ar ko atšķiras svaigas nogulas no jau vecākām," pastāstīja ledaino pavadoņu eksperts Pauls Helfenšteins. "Laika gaitā izvirdumi ir virzījušies šurpu turpu pa plaisām."