Lūk kāds tu esi, Hāron!

Publicēts: 11.07.2013

NASA zondei New Horizons, izmantojot augstas izšķirtspējas teleskopa kameru, pirmo reizi ir izdevies nofotografēt ledaino Plutona pavadoni Hāronu. Tas ir ievērojams sasniegums kosmiskā aparāta 9,5 gadus ilgajā ceļā. Varētu teikt, ka šis brīdis aizsāk Plutona sistēmas un arī Koipera joslas izpēti.

New Horizons LORRI kameras kombinētajos attēlos redzams Hārons, kurš riņķo ap Plutonu. Kombinētā attēla veidošanā izmantotas sešas fotogrāfijas, kur katras individuālais ekspozīcijas laiks ir 0,1 sekunde. Attēlos nav redzami citi sistēmas objekti.

Attēli fotografēti 2013. gada 1. un 3. jūlijā, kad New Horizons no Plutona šķīra aptuveni 880 miljoni kilometru. 2015. gada 14. jūlijā automatizētā zonde palidos garām mazajai planētai 12 500 kilometru attālumā. Šajā brīdī LORRI spēs izšķirt aptuveni 100 metrus lielus objektus.

Plutonam šobrīd ir zināmi pieci pavadoņi, no kuriem Hārons ir vislielākais. Tas riņķo aptuveni 19 000 kilometru attālumā no Plutona.

"Nezinātājam attēls varētu nešķist īpašs, bet, ja mēs salīdzinām ar no Zemes fotografētajiem attēliem, kuros Hārons tika atklāts, New Horizons attēli ir vienkārši lieliski," teica projektā iesaistītais zinātnieks Hals Vīvers no Džona Hopkinsa universitātes Pielietojamās fizikas laboratorijas. "Mēs priecājamies, ka pirmo reizi New Horizons misijas laikā varam aplūkot Plutonu un Hāronu kā divus atsevišķus objektus."

"Mēs priecājamies par pirmo Hārona pikseli," turpināja New Horizon misijas vadošais pētnieks Alans Šterns. "Pēc diviem gadiem, pārlidojuma tuvākajā brīdī mums būs gandrīz miljons pikseļu liels Hārons, un es sagaidu, ka mēs būsim aptuveni miljons reižu priecīgāki."

The Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory