Kāpēc Plutons zaudēja planētas statusu?

Publicēts: 11.04.2008

Iespējams šis jautājums ir bijis viens no strīdīgākajiem. Pat vairākus gadus pēc Starptautiskās astronomijas apvienības pretrunīgā lēmuma atņemt Plutonam planētas statusu diskusijas nav rimušās. Ieskatīsimies nedaudz vēsturē, lai uzzinātu kādēļ Plutons ir kļuvis par izstumto.

Plutons tika atklāts 1930. gadā. Atklājēja gods tika Klaidam Tombo no Lovela observatorijas Flagstafā, Arizonas štatā. Jau labu laiku pirms atklājuma astronomi paredzēja, ka eksistē devītā planēta, kuru sauca par planētu X. Klaidam Tombo tobrīd bija tikai 22. gadi. Viņam observatorijā tika uzticēts fotoplašu salīdzināšanas darbs. Attēlos bija redzams viens debess apgabals ar divu nedēļu intervālu. Ja attēlā ir ticis kāds asteroīds, komēta vai planēta, tad starp abiem attēliem tas lēkātu.

Aptuveni gadu pēc novērojumu uzsākšanas Tombo beidzot paziņoja, ka ir atklājis noslēpumaino planētu, kurai tika piešķirts seno romiešu pazemes dieva vārds - Plutons.

Saules sistēmā nu bija 9 planētas.

Astronomiem nebija skaidrības par Plutona masu līdz tā lielākā pavadoņa Hārona atklāšanai 1978. gadā. Zinot Plutona masu (0.0021 Zemes masa), varēja precīzāk aprēķināt izmērus. Tiek uzskatīts, ka Plutona diametrs ir 2400 km. Merkurs ar saviem 4880 km ir tikai nedaudz lielāks. Tobrīd Plutons bija lielākais debesu objekts aiz Neptūna.

Nakamajās desmitgadēs parādījās daudz spēcīgāki teleskopi gan uz Zemes, gan debesīs. To izdarītie atklājumi izmainīja priekšstatus par Saules sistēmas ārējo reģionu. Plutons vairs nebija vienīgā planēta aiz Neptūna, bet gan daļa no milzīga objektu lauka, kuru dēvē par Kuipera joslu, kas sākas no Neptūna orbītas un stiepjas līdz 55 AV lielam attālumam.

Astronomi uzskata, ka Kuipera joslā ir vairāk kā 70 000 dažāda izmēra objekti, kuru izmērs ir 100 km un vairāk.

Šeit sākās problēmas. Astronomi Kuipera joslā atrada arvien lielākus un lielākus objektus. Kaltehas astronoms Maiks Brauns atklāja 2005 FY9, kas ir tikai nedaudz mazāks par Plutonu. Un tādu objektu nav mazums.

Bija skaidrs, ka tas ir tikai laika jautājums, līdz tiks atklāts objekts, kas ir lielāks par Plutonu.

2005. gadā Maiks Brauns un viņa vadītā komanda atklāja objektu, kas atrodas tālāk par Plutonu. 2003 UB313 iespējams bija pat lielāks par Plutonu. Nedaudz vēlāk šim objektam piešķīra sengrieķu mitoloģijā sastopamas ķildu un strīdu dievietes vārdu - Erīda. Vēlāk tika noteikta objekta masa, kas aptuveni ir par 25% lielāka kā Plutona masa. Erīdas diametrs ir 2600 km.

Tā kā Erīda bija lielāka un masīvāka kā Plutons, 9 planētu teorija bija apdraudēta. Gala lēmums tika pieņemts Starptautiskās astronomijas apvienības XXVI. ģenerālajā asamblejā, kas notika no 2006. gada 14. augusta līdz 25. augustam Prāgā, Čehijas republikā.

Balsošanas rezultātā tika noteikta jaunā planētu definīcija. Viena no versijām būtu palielinājusi planētu skaitu līdz 12, otrā gadījumā saglabātos 9, bet trešajā mēs paliktu tikai ar 8 planētām, kas nozīmētu to, ka Plutons zaudētu planētas statusu.

Kā mēs visi zinām, Plutons vairs nav planēta, bet gan pundurplanēta.

Lai objekts tiktu pie statusa "planēta", tam ir jākvalificējās trijās kategorijās:

• tam jāriņķo ap Sauli (Plutona gadījumā šeit var ievilkt krustiņu).
  • tam jābūt ar pietiekamu gravitāciju, lai izveidotos sfērisks objekts (Plutons tam atbilst).
  • tā orbītas apkārtnei jābūt "attīrītai" no citiem objektiem, kas Plutona gadījumā tā nav.

Ko nozīmē orbītas apkārtne? Kad planēta veidojas, tā kļūst par dominējošo objektu savā orbītā ap Sauli. Kad topošā planēta mijiedarbojas ar jebkuru mazāku objektu, tā to vai nu pievelk, vai izgrūž ārā no savas orbītas zonas. Zeme piemēram ir 1,7 miljons reižu smagāka par jebkuru objektu savā orbītas zonā. Plutons smagāko objektu savas orbītas zonā pārsniedz tikai 0.07 reizes.

Jebkurš objekts, kas nekvalificējas trešajā kritērijā, tiek uzskatīts par pundurplanētu. Tas ir Plutona patreizējais statuss. Kuipera joslā ir vēl daudz Plutonam līdzīgu objektu. Līdz brīdim kamēr Plutons nebūs savācis vairāk masas un iztīrījis savas orbītas vietu, tas paliks pundurplanētas statusā. Tieši tāds pats liktenis ir Erīdai.

Nav grūti iedomāties, ka nākotnē astronomi var atklāt pietiekami lielu objektu Saules sistēmas nomalē. Tad atkal būs 9 planētas.

Lai arī Plutons vairs neskaitās planēta, tas zinātniekiem joprojām šķiet interesants. NASA turp ir nosūtījusi New Horizons kosmosa kuģi, kas sasniegs pundurplanētu 2015. gada jūlijā.

Universe Today