Hārona vētrainā pagātne

Publicēts: 2.10.2015

NASA kosmiskā aparāta New Horizons komanda ir saņēmuši līdz šim labākos Plutona pavadoņa Hārona attēlus, kas atklāj tā sarežģīto un vētraino vēsturi. Hārons, kurš ir aptuveni uz pusi mazāks nekā Plutons, ir lielākais pavadonis Saules sistēmā attiecībā pret planētu. Daudzi zinātnieki uzskatīja, ka Hārons būs vienveidīga, krāteriem nosēta pasaule. Tā vietā attēlos ir redzami kalni, kanjoni, krāsu dažādība un vēl daudz kas cits.

Augstas izšķirtspējas attēli, kuros redzama pret Plutona pavērstā Hārona daļa, tika saņemti 21. septembrī. Tajos ir redzamas plaisas un kanjoni. Lielais kanjons šķērso visu Hārona redzamo pusi un visticamāk stiepjas vēl tālāk. Tas ir aptuveni četras reizes garāks par Lielo Kanjonu un vismaz divas reizes dziļāks.

Līdzenums uz dienvidiem no kanjona, kas neformāli nodēvēts par Vulkāna līdzenumu (Vulcanum Planum), ir mazāk krāterains nekā reģioni uz ziemeļiem no kanjona. Tas nozīmē, ka Vulkāna līdzenums ir relatīvi jaunāks.

Viena no iespējām ir, ka uz Hārona darbojies kriovulkānisms. Zinātnieki apsver domu, ka Hārona dzīlēs esošais okeāns sasala, kā rezultātā izmainījās tā tilpums. Ledus burtiski pārplēsa Hārona garozu un ūdens lava izplūda virspusē.

Turpmākā gada laikā no New Horizons tiks saņemti vēl augstākas izšķirtspējas attēli.

"Es paredzu, ka Hārona stāsts kļūs vēl interesantāks," teica misijas projekta zinātnieks Hals Vīvers.

1. marcus tieši 2.10.2015 domāja šādi:

ar nepacietību gaidīšu augstākas izšķirtspējas attēlus!