Tev nebūs izpārdot Marsu!

Publicēts: 13.03.2014

Pēdējā laikā pasaulē arvien biežāk dzirdam par dažādiem pasākumiem, ar kuriem tiek veicināta cilvēku interese par astronomiju un kosmosa izpēti. Piemēram, tiek piedāvāts nosaukt jūsu izvēlētajā vārdā dažādus kosmosa objektus un to virsmas veidojumus. Protams, par attiecīgu samaksu. Starptautiskā Astronomijas savienība (IAU) vēlas atgādināt, ka šīs aktivitātes ir pretrunā ar starptautiski pieņemtiem standartiem, kā arī brīvu un vienlīdzīgu pieeju kosmosam. Neviens no nopirktajiem vārdiem netiks izmantots oficiālajos katalogos. IAU aicina ikvienu iesaistīties oficiāli atzītajos "vārda došanas" pasākumos, kas ir bezmaksas.

Lai nodrošinātu, ka zinātnieki, izglītības speciālisti un plašākā auditorija visā pasaulē runā "vienā valodā", IAU ir izstrādājuši un apstiprinājuši vienotus standartus kosmisko objektu nosaukumu piešķiršanai. Piemēram, konkrētas planētas vai pavadoņa virsmas objektiem nosaukumi tiek piešķirti konkrētas tēmas ietvaros. Piedevām nosaukumi tiek piešķirti tikai tiem veidojumiem, kuriem ir nozīme konkrētā perioda zinātnē, tādejādi atstājot iespēju citiem objektiem nosaukumus piešķirt arī nākamajām paaudzēm.

Šobrīd pieņemtie principi nepieļauj "cilvēkam parastajam" pieprasīt piešķirt nosaukumu kādam konkrētam objektam vai tā virsmas veidojumam, tomēr reizēm tiek organizēti pasākumi, kuru ietvaros ikviens interesents var piedalīties "vārda došanā" . Piemēram, 1989. gadā cilvēki tika aicināti iesniegt slavenu un nozīmīgu sieviešu vārdus, kuri tika piešķirta NASA Magellan misijas ietvaros atklātajiem Venēras krāteriem.

Salīdzinoši nesen ikviens varēja piedalīties Plutona pavadoņu vārdu došanas procesā, balsojot par vienu no piedāvātajiem, IAU apstiprinātajiem variantiem.

Kā ir ar Marsa krāteriem? UWINGU piedāvā nopirkt tiesības kādu krāteri nodēvēt sev vēlāmā vārdā. Kā jau pareizi nojaut, šim pirkumam nav nekāda jēga. Nosaukums netiks ieviests nevienā oficiālajā katalogā. Šobrīd vienīgais likumīgais krāteru nosaukumu piešķiršanas process ir gaidīt, kad kāda no kosmosa aģentūrām, kas atklāj konkrēto krāteri, piedāvās iespēju plašākai publikai piešķirt tam nosaukumu. Ja tomēr ļoti gribas, lai kādam kosmosa objektam piešķir kādu tev īpašu nosaukumu, vari iesniegt savu versiju IAU, kur tas tiks iekļauts datubāzē un, kas zina, varbūt kādu dienu arī tiks izmantots.

Kopš 1919. gada, kad IAU tika dibināta, viens no šīs organizācijas uzdevumiem ir starptautiski atzītas planētu un pavadoņu nomenklatūras sistēmas izstrāde. Tolaik ļoti aktuāla bija Mēness virsmas objektu nosaukumu standartizēšana. IAU bija ļoti nozīmīga loma PSRS un ASV komosa sacensību ēras laikā, nodrošinot, ka abas lielvalstis piekrīt vienotiem nomenklatūras principiem.

IAU, kas pārstāv starptautisko astronomijas sabiedrību, arī mūsdienās rekomendē izmantot vispārpieņemtos Saules sistēmas objektu nosaukumu veidošanas un piešķiršanas principus.

Tātad, ja kāda organizācija vēlas popularizēt astronomiju un kosmosa izpēti, IAU aicina to ievērot starptautiski pieņemtos noteikumus.

Neļaujiet sevi apkrāpt! Nepērciet Marsa krāterus, Jupitera mākoņus un zvaigznes. Kosmoss ir brīvi pieejams visiem. Ja tiešām vēlaties atbalstīt astronomiju, nopērciet kādu krāšņu grāmatu vai plakātu par astronomiju un uzdāviniet skolai, bibliotēkai, slimnīcai. Tas būs neskaitāmas reizes noderīgāk.

International Astronomical Union