Šodien gaidāma vētra, neaizmirstiet savus Geigera skaitītājus!

Publicēts: 4.02.2010

Labrīt, marsieši! Izskatās, ka tuvojas Saules vētra. Šorīt bija vērojams X klases uzliesmojums un protonu skaits ir strauji palielinājies. Vēl nāvējošākas daļiņas atrodas ceļā, tādēļ neizejiet no mājām bez radiācijas aizsargtērpa!

Tāda varētu izklausīties laikapstākļu prognoze uz mūsu kaimiņa Marsa. Sarkanās planētas iekarotājiem iesakām neņemt līdzi lietussargu, bet gan Geigera skaitītāju, jo uz citām planētām ir citādi laikapstākļi.

Uz Zemes mēs pievēršam uzmanību nokrišņiem - lietum, sniegam, gatavojamies aukstumam vai karstumam. Uz tuksnešainā, aukstā Marsa kolonistiem nāksies satraukties par pavisam citādām problēmām.

Sarkanā planēta daudz vairāk ir pakļauta kosmisko laikapstākļu ietekmei. Uz Zemes mūs sargā magnetosfēra. Uz Marsa nav šāda globāla magnētiskā lauka, kas to aizsargātu no Saules uzliesmojumiem un kosmiskā starojuma.

Nav noskaidrots kādēļ, bet pirms aptuveni 4 miljardiem gadu Marsa iekšējā magnētiskā dinamomašīna izslēdzās. Kopš tā laika Saules vējš ir "nograuzis" Marsa atmosfēru. Mūsdienās tās blīvums ir mazāks nekā 1% no Zemes atmosfēras blīvuma.

Tas, ka Marsam nav globāla magnētiskā lauka un ir ļoti retināta atmosfēra, padara sarkano planētu pieejamu kosmiskajam starojumam.

Vai tas nozīmē, ka Marss ir miris? Nē, saka zinātnieki. Aborigēniem varētu būt izveidojušās aizsargspējas pret radiāciju. Tāda pati kā Zemes baktērijai Deinococcus radiodurans. Mazie marsieši, iespējams, dzīvo augsnē un klintīs, kas darbojas kā dabīgais vairogs pret radiāciju.

Tāpat tas nenozīmē, ka Marsu nevarētu kolonizēt cilvēki. Ja mēs iemācītos aizsargāties pret unikālo klimatu, cilvēki varētu dzīvot uz Marsa.

Kosmiskais starojums var būt elektromagnētisks - rentgenstari un gamma stari, vai daļiņu veidā - protoni un elektroni. Cilvēkiem kaitīgāks ir tieši daļiņu starojums.

Lielākā daļa lādēto daļiņu nāk no Saules uzliesmojumiem, kas rada protonu plūsmu, un tālu supernovu sprādzieniem, kuros tiek paātrināti atomu kodoli.

"Abi ir kaitīgi, bet kosmosa kuģu apkalpei un Marsa kolonistiem Saules uzliesmojumi ir kaitīgāki," teica Badvārs. Saules uzliesmojumi rada daļiņas ar zemu enerģijas līmeni - aptuveni 70 MeV. "Šādi protoni zaudē enerģiju audos daudz vairāk nekā ātrākās kosmiskā starojuma daļiņas." Kosmiskā starojuma kodoliem enerģijas līmenis ir no 300 līdz 500 MeV. Tās tik ātri izbrāžas cauri cilvēka ķermenim, ka to enerģija nepaliek audos.

Saules izmestie protoni jonizē molekulas, ejot cauri cilvēka ķermenim. "Jonizācijas laikā rodas brīvie radikāļi," skaidroja Badvārs. "Tie rada bojājumus." Dažreiz protoni spēj bojāt vai pat saraut DNS ķēdes. Ja šūna izdzīvo, tā var pārvērsties par vēža šūnu.

Marsa retinātā atmosfēra nespēj pasargāt no protoniem. Astronautiem aizsardzība jāmeklē speciāli aprīkotās telpās. Tomēr ne vienmēr pētnieki varēs atrasties iekšienē. Ir jāmeklē aizsardzības mehānismi, lai varētu pasargāt kolonistus no kaitīgā starojuma arī ārpus telpām.