Marss kļūst vēl intriģējošāks

Publicēts: 11.06.2018

Marsa mobilā laboratorija Curiosity ir atklājusi netiešas norādes uz sarkanās planētas, kas liek domāt, ka pagātnē uz šīs planētas varēja būt mums pazīstamām dzīvības formām piemēroti apstākļi, kā arī interesantas nianses Marsa atmosfērā, kas ir saistītas ar dzīvības meklējumiem uz šīs planētas mūsdienās. Tie nav tieši pierādījumi dzīvībai uz Marsa, bet kalpos kā papildus informācija, veidojot nākamās misijas, kuras nākotnē dosies pētīt sarkano planētu.

Šie jaunie atklājumi ir īpaši izturīgas organiskās molekulas, kuras saglabājušās aptuveni 3 miljardus gadu senā nogulumiezī, ne pārāk dziļi zem virsmas, kā arī metāna koncentrācija atmosfērā, kas mainās atkarībā no gadalaika.

Organiskās molekulas pamatā sastāv no oglekļa un ūdeņraža, bet var ietvert arī citus elementus - skābekli, sēru, slāpekli utt. Lai arī parasti organiskās molekulas tiek saistītas ar dzīviem organismiem, tās var veidoties arī nebioloģiskos procesos un nemaz neliecināt par dzīvības klātbūtni.

Curiosity nav noteicis organisko molekulu avotu. Nav zināms, vai tās ir saistītas ar dzīvību, vai arī ir izveidojušās uz nedzīvas planētas. Zinātnieki uzskata, ka pagātnē Marsa klimatiskie apstākļi pieļāva šķidra ūdens eksistenci uz planētas virsmas. Mobilās laboratorijas iegūtie dati norāda, ka pirms aptuveni miljards gadiem Geila krāterī viļņojās ezers, kurā bija dzīvības pastāvēšanai nepieciešamās sastāvdaļas.

Marsa virsma mūsdienās ir pakļauta starojumam no kosmosa. Gan starojums, gan agresīvi ķīmiskie savienojumi noārda organiskās molekulas. Tas, ka organiskos savienojumus izdevās atrast slānī, kas atrodas ne dziļāk par 5 cm, ir lieliska ziņa nākotnes misijām, kuras urbsies daudz dziļāk.

Otrais pētījumu objekts bija metāna koncentrācija Marsa atmosfērā, analizējot datus, kas iegūti trīs Marsa gadu garumā (gandrīz 6 Zemes gadi). Iespējams, ka metāns varēja veidoties neorganisku reakciju rezultātā, bet zinātnieki neizslēdz arī dzīvu organismu darbību. Līdz šim metāns tika reģistrēts nekontrolējamu un neparedzamu plūsmu veidā. Jaunākie pētījumi atklāja, ka Geila krāterī neliels metāna koncentrācijas pieaugums ir novērojams vasaras mēnešos, bet kritums - ziemā. Tā ir pirmā reize, kad izdevās pamanīt metāna emisiju cikliskumu.

Vai uz Marsa ir bijusi dzīvība pagātnē un vai tā pastāv mūsdienās? Šobrīd tas vēl ir neatbildēts jautājums, bet, kas zina, varbūt atrisinājums slēpjas tepat, Curiosity urbja galā.