Marsa salnas un putekļi

Publicēts: 19.08.2008

Phoenix joprojām ir sveiks un vesels un lieliski pilda savus darba uzdevumus. Ir tapušas jaunas apkārtnes fotogrāfijas un mikroskopā nofotografēts Marsa puteklis. Kā jau tika iepriekš ziņots, Phoenix misija ir pagarināta, lai "izspiestu" maksimumu no statiskās laboratorijas pirms iestāsies aukstā un tumšā polarā nakts.

Sol 79 jeb 14. augusts uz Zemes, pulkstens ir 6:00 no rīta. Zemi klāj plāna sarmas kārtiņa. Pēc brīža aust Saule, kas gluži tāpat kā uz Zemes, izkausē sarmu. Jūnijā zinātnieki sarmu pamanīja uz statiskās laboratorijas "kājām". Vēl agrāk sarmu nofotografēja kāds cits nosēšanās modulis - Viking - 1979. gadā, kas nosēdās Utopia Planetia.

Vēlaties uzzināt kādi izskatās Marsa putekļi, ja tos aplūko mikroskopā? Nav problēmu! Phoenix komandas zinātnieki ir nofotgrafējuši putekļus, izmantojot mikroskopu AFM. Palielinājums, kāds iegūstams ar šo ierīci, ir vislielākais, kāds ir bijis pieejams uz ārpuszemes objekta.

Pirms dažiem mēnešiem, Phoenix augsni pētīja ar optisko mikroskopu. Šobrīd laboratorijas AFM mikroskopā ir iegūts Marsa putekļa 3 dimensiju attēls. AFM var attēlot objektu, kura izmērs ir aptuveni 100 nanometri, kas ir 1/1000 daļa no cilvēka mata izmēra. Palielinājums ir aptuveni 100 reizes lielāks kā optiskajam teleskopam.

Marsa puteklis ir apaļš un tā diametrs ir aptuveni 1 miljonā daļa no metra. Šādi putekļi klāj sarkanās planētas virsmu, iekrāso Marsa atmosfēru sarkanīgu un lido pa gaisu smilšu vētras laikā. Marsa putekļi ir vide, ar kuras palīdzību gāzes no atmosfēras tiek nogādātas augsnē.

NASA Phoenix