Foboss Mars Express skatījumā

Publicēts: 30.07.2008

2008. gada 23. jūlijā kosmosa kuģis Mars Express palidoja garām Marsa pavadonim Fobosam ar ātrumu 3 km/s tikai 93 km attālumā, iegūstot visdetalizētākos attēlus, ieskaitot 3 dimensiju fotogrāfijas. Foboss ir mazs, neregulāras formas objekts, uz kuru 2009. gadā Krievija plāno nosūtīt paraugu iegūšanas ekspedīciju.

Fobosa izmēri ir 27x22x19km. Tiek uzskatīts, ka šis pavadonis ir planētas sagrābts asteroīds vai materiāla pārpalikumi, kas atlikuši pēc sarkanās planētas izveides. Foboss ir viens no vistumšākajiem objektiem Saules sistēmā, kura virsma praktiski neatstaro gaismu.

Jaunie attēli ir visdetalizētākās Fobosa fotogrāfijas, kādas jebkad ir iegūtas. Attēlu izšķirtspēja ir 3,7 metri uz pikseli. Lai analizētu virsmas fizikālās īpašības un iegūtu 3 dimensiju attēlus, fotografēšanai izmantoja piecus kanālus. Citu kosmosa kuģu fotografētie attēli ir ar mazāku izšķirtspēju un neaptver visu pavadoņa disku. Šī ir pirmā reize, kad Fobosa puse, kas ir vērsta prom no Marsa, ir nofotografēta ar tik augstu detalizācijas pakāpi.

2009. gadā plānots Krievijas kosmiskā kuģa starts, kura uzdevums būs savākt Fobosa augsnes (grunts) paraugus. Tiek plānots, ka kosmosa kuģis nosēdīsies uz Fobosa virsmas, kas ir vērsta prom no Marsa. Šo reģionu pirms Mars Express ir nofotografējis tikai NASA Viking kosmosa kuģis 1970tajos gados. Mars Express fotogrāfijas tiks izmantotas nosēšanās vietas analīzei.

Attēlos labi redzama rievainā pavadoņa virsma. Rievu izcelsme joprojām ir neskaidra. Iespējams, ka gravas rodas sadursmju rezultātā izsviestajam materiālam slīdot pa virsmu. Nav izslēgts, ka Fobosa grunts slāņi iebrūk iekšējās spraugās, kas nav redzamas no ārpuses.

1. dziviba tieši 30.07.2008 domāja šādi:

Krievi grib visur but pirmie :D Bet labi gan kad ir tada konkurence, kursh pirmais uzkaps uz marsa vai kursh atrak savaks materialus no Fobosa asteroida!
    Nu akmentins ar nav tas mazakais :D varu jau iedomaties cik tas liels ir, tas apmeram laikam tik liels ka Riga diametra!

Bet ruajot par to kosmosa kugi, es brinos ar kadu atrumu tas traucas " 3km/s" es pirmo reizi vispar dzirdu, cik atri kosmosa kugi lido!

plds par raxtu!