Foboss

Publicēts: 10.04.2008

2008. gada 23. martā NASA kosmosa kuģa Mars Reconnaissance Orbiter HiRISE kamera nofotografēja Marsa pavadoni Fobosu ar vēl neredzētu detalizāciju. Papildus krāsu attēlam ir iegūts arī pavadoņa 3D stereo foto, tā kā sameklējiet savas zilganizaļi sarkanās brillītes.

"Foboss jau sen ir izraisījis zinātniekos interesi, jo uz tā varētu būt daudz ūdens un oglekļa savienojumu," paskaidroja HiRISE projekta dalībnieks Alfrēds Makevens.

Arī agrāk Foboss ir ticis fotografēts. Viens no jaunākajiem attēliem ir tapis ar Mars Global Surveyor kameru, kad šis kosmosa kuģis atradās netālu no pavadoņa.

"Bet HiRISE attēli ir kvalitatīvāki, tādejādi kļūstot par vislabākajām Fobosa fotogrāfijām," piebilda Nātans Bridžess no NASA JPL. "Jaunie attēli mums palīdzēs saprast šī pavadoņa izcelsmi un attīstību."

Kombinējot caur zilgani zaļo, sarkano un tuvu infrasarkanajam spektram atbilstošajiem filtriem iegūtos attēlus, zinātnieki apstiprināja, ka Fobosa lielākā krātera malas ir zilākas nekā pārējā virsma. Stiknejas krātera diametrs ir 9 km.

"Tāpat kā uz Mēness, tā arī uz Fobosa zilganā krāsa nozīmē to, ka šis virsmas materiāls ir jaunāks un nav bijis pakļauts kosmosa ietekmei tik ilgi kā pārējā virsma," pastāstīja Bridžess.

Šajos attēlos ir redzams, ka pat uz tik niecīga objekta ar nelielu gravitāciju,notiek nogruvumi. Tie redzami krāteru malās.

Foboss un Deimoss, līdzīgi kā Mēness, ir pavērsti pret Marsu tikai ar vienu pusi.

Mars Reconnaissance Orbiter lido ap Marsu 250 līdz 316 km augstumā ar ātrumu 4800 km/h. Pirmo attēlu nofotografēja brīdī, kad MRO atradās 6800 km attālumā no Fobosa.  Šajā attēlā var saredzēt objektus, kuru šķērsizmērs ir vismaz 20 metri. Otrais attēls tika iegūts no 5800 km attāluma un tajā var saskatīt jau 15 m lielus objektus.

Fobosa diametrs ir 22 km. Tā gravitācija ir aptuveni 1/1000 daļa no Zemes gravitācijas. Šī gravitācija ir nepietiekama, lai izveidotos sfērisks objekts. Deimoss ir vēl mazāks - tikai 12 km diametrā. Šie abi pavadoņi visticamāk nāk no Marsa - Jupitera asteroīdu joslas. Jāpiebilst, ka Foboss ir nāvei nolemts pavadonis. Katru gadsimtu tas pietuvojas Marsam aptuveni par 1,8 metriem. Iespējamā sadursme gaidāma pēc aptuveni 50 miljoniem gadu.

NASA/JPL/HiRISE

1. cydonia tieši 10.04.2008 domāja šādi:

izcili skaistas bildes. lielajā stereo bildē var pamanīt dažus "svaigus" objektus. vairāk tā kā uz leju un pa kreisi "niecīgs" akmens, kā nolikts uz virsmas. svaigs un met asu ēnu. mazliet lielāks un robaināks bildes labjā pusē. diez, ko par šiem objektiem saka eksperti?