Apslēptais ledus uz Marsa

Publicēts: 6.03.2010

NASA orbitālā stacija Mars Reconnaissance Orbiter ir slavena ne tikai ar augstas izšķirtspējas kameru HiRISE, kas zemiešus apgādā ar sarkanās planētas attēliem, bet arī ar radaru, kas spēj ielūkoties zem Marsa virskārtas, atklājot ievērojamas ledus rezerves vidējos platuma grādos.

Šie ledus krājumi stiepjas simtiem kilometru garumā zem nelīdzenās Deuteronilus Mensae virsmas. Šis reģions atrodas aptuveni pusceļā starp ekvatoru un Marsa ziemeļpolu.

"Mēs izveidojām ļoti detalizētu šī apgabala karti," pastāstīja Džefrijs Plauts no NASA JPL. "Tie nav izolēti laukumi. Radars atklāja biezu ledus kārtu daudzās vietās."

"Mēs uzskatām, ka šis reģions reiz ir bijis klāts ar ledu," skaidroja Plauts. "Kad klimats izmainījās un kļuva sausāks, ledus saglabājās tikai tur, kur to klāja atlūzu slānis, kas ledu pasargāja no iztvaikošanas."

Zinātnieki plāno turpināt kartes veidošanu. Šie apslēptie ledus krājumi ir ievērojama daļa no tā dēvētajiem ne-polārajiem ledus krājumiem. Šajā ledū ir ierakstīta Marsa klimata vēsture, kas varētu būt interesants mērķis nākotnē iecerētajām misijām.