Lielais Sarkanais turpina sarukt

Publicēts: 14.10.2015

Izmantojot Habla teleskopa datus, zinātnieki ir izveidojuši jaunas Jupitera kartes, kurā redzams, ka Lielais Sarkanais plankums turpina sarukt. Attēlos ir pamanāmi arī reti viļņveida veidojumi planētas atmosfērā, kuri iepriekš bija novēroti tikai pirms vairākām desmitgadēm. Šis ir pirmais attēls OPAL programmā, kuras ietvaros katru gadu ar Habla teleskopa palīdzību tiks novērotas ārējās milzu planētas, sniedzot zinātniekiem vērtīgu informāciju par to, kā tās mainās gadu no gada.

Jupitera atmosfēras kartes, kas tika izveidotas no vairāk nekā 10 stundu garā laika periodā safotografētiem attēliem, redzama vēja darbība, mākoņi un vētras. Kartēs atrodamā informācija palīdz noteikt vēja ātrumu, identificēt dažādus atmosfēras fenomenus un konstatēt izmaiņas.

Salīdzinot Lielo Sarkano plankumu ar agrāk fotografētiem attēliem, ir skaidrs, ka slavenā vētra, kas novērota jau vairāk nekā 300 gadus, turpina samazināties, lai gan sarukšanas ātrums ir palēninājies. Šobrīd plankuma diametrs ir par 240 km mazāks nekā 2014.gadā.

Plankuma izmērs nav vienīgās izmaiņas. Plankuma krāsas intensitāte ir samazinājusies, kā arī redzama no centra izejoša interesanta pavedienveidīga struktūra, kura nepārtraukti mainās, pateicoties vējam, kas šajā vētrā pūš ar ātrumu 540 km/h.

Interesanti ir arī veidojumi uz ziemeļiem no planētas ekvatora, kur zinātnieki pamanīja reti novērotu viļņveida struktūru, kas iepriekšējo reizi tika novērota Voyager 2 misijas laikā. Voyager 2 attēlos šie viļņi bija tik tikko pamanāmi. Tā kā veidojumi atkārtoti netika novēroti, zinātnieki sāka uzskatīt, ka novērotais ir unikāls, neatkārtojams fenomens.

Šobrīd vilnis novērots reģionā, kurā izveidojušies daudzi cikloni un anticikloni. Līdzīgi viļņi, kas tiek dēvēti par baroklinālajiem viļņiem, dažreiz ir novērojami arī Zemes atmosfērā, reģionos, kur veidojas cikloni. Šis vilnis var izveidoties zem mākoņiem, bet redzams kļūst tikai gadījumā, kad tas paceļas augšup.

OPAL programmas ietvaros katru gadu noteiktu laika periodu ar Habla teleskopu tiks vērotas ārējās planētas. Šobrīd ir veikti Jupitera, Urāna un Neptūna novērojumi. Abu pēdējo planētu kartes ir jau izveidotas un tiks publiskotas drīzumā. Saturna karte vēl ir tapšanas stadjā. Šādas ikgadējo novērojumu kartes palīdzēs zinātniekiem ne tikai labāk izprast gāzveida planētu atmosfēras, bet arī Zemes un ap citām zvaigznēm atklāto planētu atmosfēras procesus un veidojumus.

SpaceTelescope