Jupitera rēta

Publicēts: 23.07.2009

Entonija Veslija nesenais atklājums uzjundīja pasaules saziņas tīklu. Kādas tik versijas neuzpeldēja par Saules sistēmas mazā ķermeņa sadursmi ar milzu planētu! Izskanēja informācija par Zemes izmēra citplanētiešu kuģiem, milzu planētu, kas ietriekusies Jupiterā, par iespējamo apokalipsi, kuru novērsis mūsu sistēmas milzis. Lai arī kāda nebūtu bijusi ažiotāža ap šo notikumu, astronomiem tā bija lieliska iespēja pēc vairāk kā 10 gadiem atkal vērot kā Jupiters veic savus "lielā brāļa" pienākumus.

Arī Gemini North telekops, kas atrodas Mauna Kea kalnā, Havaju salās tika pavērsts pret gāzes gigantu. 22. jūlijā astronomi fotografēja strīpaino milzi, izmantojot MICHELLE infrasarkanā spektra kameru.

Attēlā, kas sakombinēts no 8,7 un 9,7 mikronu diapazonā iegūtajām fotogrāfijām, sadursmes vieta redzama kā spilgti dzeltenīgs plankums, kas ir pārsteidzoši līdzīgs 1994. gada jūlijā novērotajām sadursmes vietām, kad Jupiterā iebrāzās Šūmeikera-Levija 9 komēta.

jau rakstījām, pirmais "rētu" pamanīja vaļasprieka astronoms Entonijs Veslijs no Austrālijas 2009. gada 19. jūlijā. Objekts, kas ietriecās gāzes gigantā, ir bijis mazs asteroīds vai komēta.

"Sadursmes vietas struktūra atgādina Šūmeikera-Levija 9 atlūzu sadursmes vietas pirms 15 gadiem," pastāstīja Heidi Hemmela. 1994. gadā Hemmela vadīja Habla teleskopa komandu, kas fotografēja SL9 sadursmes vietas. Abos gadījumos sadursmes vietā redzamas lokveida struktūras.

"Mēs izmantojām Gemini teleskopa lieliskās iespējas vidēja garuma infrasarkanajos viļņos, lai nofotografētu trieciena ietekmi uz Jupitera atmosfēras augšējiem slāņiem," pastāstīja Imke de Patere no Kalifornijas universitātes. "Šajos viļņu garumos mēs reģistrējām siltumu augšējos atmosfēras slāņos. Skaidri redzams, ka sadursmes vieta ir daudz siltāka nekā apkārtējie reģioni."

Salīdzinot šos attēlus ar agrāk iegūtajiem un arī tiem, kas tiks iegūti tuvākajā nākotnē, zinātnieki varēs analizēt Jupitera vēja ietekmi uz sadursmes paliekām.

Imke de Patere pateicās Gemini North teleskopa apkalpojošajam personālam, kurš paveica "iespaidīgu darbu, lai mēs iegūtu šos datus." Ņemot vērā, ka objekts bija novērojams pārejoši, personālam bija jābūt gatavībā ātri reaģēt uz zinātnieku pieprasījumu.

Gemini Observatory