Juno ierašanos gaidot

Publicēts: 28.06.2016

Gatavojoties 2016.gada 4.jūlijā gaidāmajai NASA zondes Juno ieiešanai orbītā ap Jupiteru, astronomi izmantoja Eiropas Dienvidu observatorijas (ESO) Ļoti lielo teleskopu (VLT), lai iegūtu detalizētas milzu planētas fotogrāfijas infrasarkano staru diapazonā un tādejādi piedalītos augstas izšķirtspējas karšu veidošanā. Šī informācija palīdzēs plānot turpmākos novērojumus, kas tiks veikti ar Juno instrumentiem, lai labāk izprastu Saules sistēmas lielāko planētu.

Astronomu komanda Līga Flečera (Lesteras universitāte, Lielbritānija) vadībā izmantoja VISIR instrumentu, ar kuru aprīkots VLT teleskops.

Jupitera atmosfēras izpētes kampaņā piedalījās vairākas profesionālās observatorijas Havaju salās un Čīlē, kā arī vaļasprieka astronomi visā pasaulē. Šie attēli ne tikai atklāj milzu planētas atmosfēru, bet arī tās izmaiņas vairāku mēnešu garumā pirms Juno ierašanās. Zonde startēja 2011.gadā.

Detalizētu un skaidru attēlu iegūšana, atrodoties Zemes atmosfērā, ir viens no lielākajiem izaicinājumiem astrofotografēšanā. VISIR gadījumā tika fotografēta daudzu īsas ekspozīcijas attēlu sērija, iegūstot vairākus tūkstošus fotogrāfiju. No tām tiek atlasītas vislabākās, kuras vismazāk ir ietekmējusi Zemes atmosfēras turbulence. Veiksmīgie attēli tiek kombinēti un tādejādi iegūts ļoti augstas kvalitātes produkts.

1. Mārča tieši 14.07.2016 domāja šādi:

Vai kāds varētu lūdzu paskaidrot, man kā nezinītim, ko nozīmē "Zemes atmosfēras turbulence"'?

2. Redaktors tieši 14.07.2016 domāja šādi:

Tautas valodā to dēvē par virmošanu. Zemes atmosfēra atrodas pastāvīgā kustībā, līdz ar to, gaismas staram, ejot cauri šiem slāņiem, tas deformējas un iegūtais attēls nav kvalitatīvs. Tādēļ teleskopus cenšas būvēt augstāk, kur atmosfēra kļūst retinātaka un gaisa virmošana mazāk ietekmē datus. Mūsdienās virmošanas apkarošanai izmanto adaptīvo optiku, kas deformē spoguli, pielāgojot to atmosfēras izmaiņām, lai tādejādi kompensētu novirzes un iegūtu pēc iespējas skaidrāku attēlu.