Tas trakais komētu gads

Publicēts: 20.11.2013

Lai nu par ko mēs varētu sūdzēties, tad noteikti ne par komētu trūkumu. Šobrīd ziemeļu puslodes debesīs ir vērojamas veselas piecas komētas, kuru spožums ir lielāks par 10. zvaigžņlielumu - LINEAR (C/2012 X1), ISON (C/2012 S1), Encke (P2), Lovejoy (C/2013 R1) un Nevski (C/2013 V3). To aplūkošanai šobrīd ir nepieciešams binoklis vai teleskops. ISON un Encke tuvojas Saulei, tādēļ tās ar katru dienu ieraudzīt kļūst grūtāk.

Novērojumiem visizdevīgākās ir rīta stundas, kad debesīs ir redzamas visas piecas komētas, no kurām pietiekami augstu virs horizonta atrodas Nevski (+8,8), LINEAR (+8,2) un Lovejoy (+5,4). Pēdējo no šīm komētām var mēģināt ieraudzīt ar neapbruņotu aci, ja debesis ir pietiekami tumšas (nespīd Mēness).

Ja nu tomēr neesat no tiem, kuri spēj agrās rīta stundas ziedot astronomiskiem novērojumiem, no piecām minētajām komētām uzreiz pēc Saules rieta ir vērojama LINEAR un Lovejoy.

Ap pusnakti virs horizonta parādās Nevski komēta, kas meklējama Lauvas zvaigznājā. Šo komētu 2013. gada 8. novembrī atklāja Vitālijs Ņevskis, brīdi pēc tam,kad tā bija atradusies perihēlijā. Komētas orbitālais periods ir 27,5 gadi.

Komētas Encke (+7,7) un ISON (+4,8) ir redzamas īsu brīdi pirms saullēkta. Vislielākās cerības tiek liktas uz ISON komētu. Ja tā veiksmīgi palidos garām Saulei, iespējams, ka kļūs vēl spožāka.

Rekomendējam sekot līdzi jaunākajai informācijai par spožākajām komētām, kādas redzamas Zemes debesīs, lai nepalaistu garām kādu jauku "astes zvaigzni".