Merkuram garām lidos divas komētas

Publicēts: 16.11.2013

2013. gada 18. novembrī tikai 0,025 AV attālumā Merkuram garām palidos komēta Encke (2P). Nākamajā dienā sekos ISON komēta, kuru no Saulei vistuvākās planētas šķirs 0,24 AV. NASA kosmiskais aparāts MESSENGER centīsies izmantot šo unikālo izdevību, lai novērotu abu komētu uzvedību, tām atrodoties tik tuvu Saulei.

"Tā ir unikāla sakritība," teica astronoms Rons Vervaks no Džona Hopkinsa universitātes Pielietojamās fizikas laboratorijas un NASA MESSENGER zinātniskās grupas dalībnieks. "Zelta iespēja pētīt divas komētas, kas lido tuvu garām Saulei."

Tomēr uzdevums nav no vieglajiem.

"Mums būs jāpasteidzas pabeigt Encke komētas novērojumus un pēc tam veikt to pašu ar ISON komētu. Viss vairāk vai mazāk notiks vienlaicīgi," piebilda Vervaks.

MESSENGER ir paredzēts Merkura nevis komētu izpētei, bet Vervaks un MESSENGER zinātniskā komanda uzskata, ka kosiskais aparāts ir aprīkots ar pielāgojamu instrumentu klāstu.

"Mēs ceram iegūt vērtīgu informāciju," teica Vervaks, paskaidrojot, ka spektrometri analizēs komētu ķīmisko sastāvu, kamēr MESSENGER kameras fotografēs atmosfēru, astes un gāzu izplūdes strūklas.

ISON komēta jau ir piesaistījusi mediju uzmanību. Astronomi to novēro kopš 2012. gada septembra, kad tā tika atklāta un noteikts, ka komētas orbīta vedīs to ļoti tuvu garām Saulei. 2013. gada 28. novembrī, kad ASV svinēs Pateicības dienu, ISON komēta atradīsies tikai nedaudz tālāk kā miljons kilometrus virs svelmainās zvaigznes virsmas. Ja ledainā viešņa pārdzīvos šo tikšanos, tā varētu kļūt par iespaidīgu komētu, kas būs redzama ziemeļu puslodē ar neapbruņotu aci. MESSENGER iegūtie dati varētu palīdzēt zinātniekiem prognozēt komētas nākotni.

Encke ir mazāk pazīstama, bet ne mazāk interesanta. Ir zināms, ka tā ir Taurīdu meteoru plūsmas avots. Šī plūsma ir vērojama no novembra sākuma līdz vidum. Tā reizi 3,3 gados pietuvojas Saulei tuvāk par Merkura orbītu, tādejādi tā ir regulāri pakļauta Saules iedarbībai. 2007. gadā STEREO novēroja, kā Saules vētra norauj Encke komētai asti, kura pēc tam atauga.

"Mēs vērosim Encke tikai dažas dienas pirms tā atradīsies vistuvāk Saulei, tikai 0,3 AV attālumā," piebilda Vervaks. "Var teikt, ka mēs redzēsim tās aktivitātes maksimumu."

Ironiski, bet tieši fakts, ka MESSENGER ir paredzēts cieto iežu planētas izpētei, varētu izrādīties zināma priekšrocība komētu gadījumā. Tā rentgenstaru spektrometrs varētu labāk uztvert komētas cieto putekļu signālu.

"Mēs ceram reģistrēt silīcija, magnija un alumīnija emisiju rentgenstaru diapazonā," paskaidroja Vervaks. "Ja mēs iztēlojamies komētu kā netīru sniegabumbu, tad šie elementi ir tie, kas veido netīrumus. Saules tuvumā netīrumi varētu iztvaikot."

Plānots, ka Encke komētas novērojumi ilgs 15 stundas, bet ISON komētas - 25 stundas.