Izvirdums uz komētas

Publicēts: 25.10.2007

Lai kas arī būtu noticis ar komētu 17P/Holms, tas ir kaut kas dīvains. Komētai nav redzamas astes un vakar tā pārsteidza astronomus ar lielisku izvirdumu.Dažu stundu laikā tās spožums pacēlās no 17 uz 2.5.

Komēta redzama Perseja zvaigznājā un praktiski ir redzama visu nakti ziemeļu puslodes debesīs, zimeļaustrumu virzienā.

"Tas ir neticami!" stāstīja Irānas astronoms Babaks Tafreši, kas komētu novērojis Teherānā. "Tā bija pārsteidzoši viegli atrodama ar neapbruņbotu aci."

Iespējams, ka izvirdums norāda uz komētas kodola sabrukšanu, bet tikpat labi iespējams, ka tā ir tikai neliela sprauga, kuras rezultātā saules gaismai tika atklāts svaigs ledus slānis.

Neviens nezina, cik ilgi šis izvirdums ilgs. Kad Edvins Holms atklāja šo komētu 1892. gadā, tā bija izvirduma fāzē un aptuveni 100 000 reizes spožāka kā parasti.

Lai gan komēta ir piesaistījusi daudzu amatieru skatienus, vizuāli tā nemaz neatgādina cilvēkiem pierasto komētu - zvaigzni ar asi... jo tai nav redzama aste. Tieši tā - nav redzamas astes. Bet aste ir!

Izmantojot infrasarkano staru teleskopu, blakus komētas kodolam tika atrasta neliela, astei līdzīga struktūra. Tomēr šī aste uzvedas dīvaini, jo tā nav vērsta prom no Saules kā tam vajadzētu būt.

Spaceweather & SPACE.com