ISON tuvojas

Publicēts: 24.07.2013

Ir komētas, kas pat iespaidīgos teleskopos izskatās tikai kā mazas pūkainas zvaigznītes. Ir tādas, kas pamanāmas binoklī. Ir tādas, kuras atstāj pēdas tikai astronomijas katalogos. Tomēr šad tad Zemi un tās iedzīvotājus ar savu klātbūtni aplaimo tādas "astes zvaigznes", par kurām tiek runāts gadiem un pat gadu simtiem ilgi. Iespējams, ka viena no šādām komētām būs arī ISON, kuras uznāciens gaidāms 2013. gada nogalē.

Izmantojot NASA Spitzer teleskopu, astronomi novēroja ISON komētu un tās oglekļa dioksīda izmešus. 13. jūnijā fotografētajos attēlos redzams, ka oglekļa dioksīds kopā ar putekļiem lēnām "sūcas" prom no komētas, kuras astes garums ir aptuveni 300 000 kilometru.

"Mēs aprēķinājām, ka vienas dienas laikā ISON komēta izmet aptuveni 1 miljonu kilogramu oglekļa dioksīda gāzes un 54,4 miljonus kilogramu putekļu," teica Kerijs Lise no Džona Hopkinsa Universitātes Pielietojamās fizikas laboratorijas. "Agrākie novērojumi, kas tika veikti ar Habla teleskopu, Swift gamma staru observatoriju un Deep Impact zondi, ļāva noteikt kopējās gāzu emisijas augšējās robežas. Pateicoties Spitzer teleskopam, mēs konkrēti zinām, ka komētas aktivitātes pamatā ir gāze."

Fotografēšanas brīdī komēta atradās 502 miljonu kilometru attālumā no Saules.

"ISON ir ļoti interesanta. Mēs uzskatām, ka šīs komētas izpēte ļaus izskaidrot, kad un kā veidojās Saules sistēma," teica Džeimss Grīns no NASA.

Šīs komētas, kas pazīstama arī kā C/2012 S1, kodola diametrs ir aptuveni 4,8 kilometri. Tās masa varētu būt robežās no 3,2 miljardiem līdz 3,2 triljoniem kilogramu. Tā kā komēta joprojām atrodas ļoti tālu, tās precīzi raksturlielumi vēl nav noteikti.

Tāpat kā visas komētas, arī ISON ir "netīra sniega bumba", kas veidota no putekļiem un sasalušām gāzēm, tādām kā amonjaks, ūdens, metāns un oglekļa dioksīds. Šie paši elementi, kā uzskata zinātnieki, bija pamatsastāvdaļas, no kurām pirms aptuveni 4,5 miljardiem gadu sāka veidoties planētas.

Tiek uzskatīts, ka ISON pirmo reizi ceļo Saules sistēmas centra virzienā. Tās mājas meklējamas Oorta mākonī. Vistuvāk Saulei tā atradīsies 2013. gada 28. novembrī, kad komētu no zvaigznes šķirs tikai 1,16 miljoni kilometru.

Tuvojoties Saulei, komēta sasilst. Sasalušās gāzes atkūst un uzreiz iztvaiko. Tiek uzskatīts, ka oglekļa dioksīds ir gāze, kas sastāda lielāko daļu no komētas emisijas orbītā starp Saturnu un lielo asteroīdu joslu.

Komēta tika atklāta 2012. gada 21. septembrī, kad tā atradās starp Jupiteru un Saturnu. Atklājēju gods ticis Vitālijam Ņevskim un Artjomam Novičonokam. Iespējams, ka tieši spēcīgā oglekļa dioksīda gāzes plūsma palīdzēja pamanīt šo komētu tik agri.

"Šie novērojumi mums sniedz priekšstatu par ISON uzbūvi un, plašākā kontekstā, arī par protoplanetārā diska, no kura veidojās planētas, sastāvu," teica Lise. "Lielākā daļa oglekļa komētā atrodas oglekļa dioksīda veidā. Jūlija beigās un augustā mēs jau zināsim daudz vairāk, kad komēta būs sasilusi līdz ūdens iztvaikošanas temperatūrai un atradīsies aiz Marsa orbītas. Tad mēs varēsim novērot kā visbiežāk sastopamā gāze - ūdens, kļūs par daļu no komētas astes."