Habls fotografē ISON komētu

Publicēts: 24.04.2013

Tiek uzskatīts, ka ISON komēta varētu kļūt par šī gadsimta iespaidīgāko astronomisko notikumu. Tā 2013. gada 28. novembrī atradīsies vistuvāk Saulei un uz īsu brīdi varētu pat kļūt spožāka nekā Mēness.

Šobrīd komēta nav redzama ar neapbruņotu aci. Tas gan netraucēja Habla teleskopam nofotografēt "astes zvaigzni", kas lido Saules virzienā ar aptuveno ātrumu 75 500 km/h.

Fotogrāfija tapusi 2013. gada 10. aprīlī, kad komēta atradās nedaudz tuvāk nekā Jupitera orbīta, aptuveni 621 miljonu kilometru (~4,15 AV) attālumā no Saules un aptuveni 4,24 astronomisko vienību attālumā no Zemes.

Attēlā labi redzams, ka pat tik lielā attālumā no Saules, siltums ir pietiekams, lai gāzes sāktu iztvaikot, veidojot krāšņu asti.

Sākotnējie dati liecina, ka komētas kodols varētu būt 5 līdz 6 kilometrus liels.

ISON komēta tika atklāta 2012. gada septembrī, izmantojot Starptautiskā zinātniskā optiskā tīkla (ISON) 16'' teleskopu.

HubbleSite

1. evija tieši 24.04.2013 domāja šādi:

Kad tā komēta būs redzama no Latvijas?Ja var sīkāk no Madonas?

2. Redaktors tieši 24.04.2013 domāja šādi:

Lielos vilcienos (un mazos autobusos) atšķirības tieši Madonai nebūs. Komēta Saulei vistuvāk atradīsies 28. novembrī. Pēc tam tā pamazām celsies arvien augstāk virs rietumu horizonta ziemeļu puslodē pēc Saules rieta.Ja prognozes tiešām piepildīsies, tad varētu būt pat redzama dienas laikā. Tā kā cerēsim, ka prognozes tiešām atbildīs īstenībai.