Divi radioteleskopi un viens asteroīds

Publicēts: 13.06.2014

2014. gada 8. jūnijā Zemei drošā attālumā garām palidoja jaunatklāts asteroīds 2014 HQ124. Vistuvākajā punktā šo 370 metrus lielo objektu no mūsu planētas šķīra 1,25 miljoni kilometru. Kamēr lielākā daļa cilvēku nemaz nezināja par šādu ciemiņu, NASA zinātnieki iejūdza tandēmā divus jaudīgus radioteleskopus, lai nofotografētu Zemei tuvo asteroīdu.

Novērojumus vadīja Marina Brozoviča un Lānss Benners no NASA Reaktīvo dzinēju laboratorijas, sadarbojoties ar Maiklu Nolanu, Patriku Teiloru, Elēnu Hovelu un Alesondru Springmani no Aresībo observatorijas.

Benners pastāstīja, ka 2014 HQ124 ir iegarens, neregulāras formas objekts, kurš platākajā vietā ir aptuveni 370 metrus liels. To NEOWISE misijas ietvaros atklāja pavisam nesen - 2014. gada 23. aprīlī.

"Tas varētu būt kontakta binārais asteroīds, kas sastāv no diviem objektiem, kuri veido vienu asteroīdu ar divām daivām," skaidroja Benners.

21 fotogrāfijas tika uzņemtas četru ar pusi stundu laikā. Izpētot asteroīda rotāciju no kadra uz kadru, zinātnieki secināja, ka tā rotācijas periods ir nedaudz mazāks kā 24 stundas. Fotografēšanas laikā asteroīds attālinājās no Zemes.

Attēlos redzama virkne interesantu virsmas veidojumu, tai skaitā kaut kas līdzīgs kalnam asteroīda vidusdaļā. Attēlu izšķirtspēja ir 3,75 metri uz pikseli. Šī ir šobrīd visaugstākā izšķirtsēja, kāda iegūta, fotografējot asteroīdu no Zemes. Tādu izdevās iegūt, izmantojot radioteleskopu antenu pārus.

Signāla raidīšanai tika izmantota NASA Tālo kosmosa sakaru tīkla 70 metru antena Goldstounā. Savukārt signālu saņēma cita antena. Šī tehnoloģija ļauj būtiski uzlabot izšķirtspēju. Sākotnēji kā otrā antena tika izmantota 305 metrus lielā Aresībo teleskopa antena, bet vēlāk kā uztverošā antena darbojās 32 kilometrus attālumā esoša 34 metrus liela antena.

Pirmie pieci attēli ir iegūti ar Goldstounas-Aresībo pāri. Tie ir aptuveni 30 reizes spožāki, nekā būtu iespējams iegūt tikai ar Goldstounas antenu.