42 portreti

Publicēts: 12.10.2021

Eiropas Dienvidu observatorijas (ESO) Ļoti Lielais teleskops (VLT) ir palīdzējis zinātniekiem nofotografēt 42 lielākos asteroīdu joslas objektus. Tas ir līdz šim lielākais objektu skaits, kādu izdevies detalizēti nofotografēt, izmantojot teleskopu uz Zemes. Attēlos redzams, ka asteroīdu formas ir ļoti dažādas, sākot no sfēriskiem objektiem līdz pat tādiem, kas atgādina stobrkaulu.

Līdz šim detalizēti attēli bija pieejami tikai trim asteroīdu joslas objektiem - Cerērai, Vestai un Lutēcijai, kurus apciemojis kāds kosmiskais aparāts (Dawn un Rosetta).

Lielākā daļa no 42 asteroīdiem ir lielāki par 100 km diametrā. Šajā grupā ir iekļuvuši 20 no 23 asteroīdiem, kuru diametrs pārsniedz 200 km. Lielākie ir Cerēra un Vesta, kuru diametrs attiecīgi ir 940 un 520 km. Mazākie "kolekcijas" pārstāvji ir Urānija un Ausonija ar aptuveno diametru 90 km.

Analizējot objektu formu, zinātnieki secināja, ka tos var iedalīt divās grupās. Viena no tām ir sfēriskie, tādi kā Higieja un Cerēra. Otra grupa ir asimetriskie, kuru ekstrēmākais pārstāvis ir asteroīds Kleopatra.

Iegūtā forma un agrāk zināmā masa tika izmantota, lai noteiktu asteroīdu blīvumu. Četru mazāk blīvo objektu, pie kuriem pieder Silvija un Lamberta, blīvums ir 1,3 g/cm^3, kas aptuveni atbilst ogles blīvumam. Savukārt paši blīvākie - Psīhe un Kalliope - ar blīvumu 3,9 un 4,4 g/cm^3 ir vēl blīvāki nekā dimants (3,5 g/cm^3).

Tas liecina, ka asteroīdu uzbūve atšķiras. Tas visticamāk norāda uz dažādiem veidošanās un attīstības mehānismiem. Iespējams tie ir veidojušies dažādos Saules sistēmas reģionos un vēlāk migrējuši uz tagadējās asteroīdu joslas apgabalu. Piemēram, mazāk blīvie asteroīdi varēja veidoties aiz Neptūna orbītas.

Asteroīdu fotografēšanai tika izmantots SPHERE instruments. Ar līdzīgu instrumentu nākotnē būs aprīkots Ekstrēmi Lielais teleskops (ELT), kurš šobrīd ir izstrādes stadijā un varētu sākt darbu šīs desmitgades beigās. Ar ELT palīdzību varēs fotografēt objektus, kuru diametrs ir 35 km un lielāki, atkarībā no atrašanās vietas asteroīdu joslā. Šī teleskopa iegūtajos attēlos varēs izšķirt 10 līdz 25 km lielus krāterus. ELT ļaus zinātniekiem ielūkoties pat līdz šim grūti sasniedzamajā Koipera joslā.

Kāpēc 42? 2021.gada 12.oktobrī aprit 42.gadi kopš publicēts Duglasa Adamsa romāns "Galaktikas ceļvedis stopētājiem", kurā skaitlis 42 bija atbilde uz "Galīgo dzīvības, Visuma un Visa jautājumu".