9.planēta - melnais caurums?

Publicēts: 20.07.2020

Hārvardas universitātes un Melno Caurumu iniciatīvas (BHI) grupas zinātnieki ir izstrādājuši jaunu metodi, ar kuras palīdzību Saules sistēmas ārējos reģionos varētu meklēt melnos caurumus. Šī metode varētu palīdzēt noskaidrot, vai iespējamā devītā planēta ir planētas masas melnais caurums. Lai arī šobrīd zinātnieku rīcībā nav instrumenta, ar kuru varētu veikt šādus pētījumus, lielas cerības tiek liktas uz LSST (Legacy Survey of Space and Time) projektu.

Piedāvātā metode balstās uz uzliesmojumiem, kuri ir novērojami, melnajam caurumam mijiedarbojoties ar kādu Saules sistēmas mazo ķermeni, piemēram, komētu. LSST teleskopa tehnoloģiskās iespējas ļaus saskatīt šādus akrēcijas uzliesmojumus.

"Melnā cauruma tuvumā nonākušie mazie debess ķermeņi izkusīs, jo ap melno caurumu uzkrātā starpzvaigžņu vides gāze ir uzkarsusi," skaidroja viens no pētījuma dalībniekiem, Amīrs Siražs no Hārvardas universitātes. "Kad tie kūst, melnais caurums tos sarauj gabalos un pēc tam tiem nonāk akrēcijas diskā."

Tā kā paši melnie caurumi neizstaro visā plašajā elektromagnētisko viļņu diapazonā, starojums, kurš rodas matērijai tuvojoties notikumu horizontam, ir vienīgais veids kā "izgaismot" šos tumšos objektus.

Zinātnieki uzskata, ka ar šīs metodes palīdzību varēs reģistrēt planētas masas melnos caurumus, pat ja tie atrodas vairāku simtu tūkstošu astronomisko vienību attālumā Oorta mākoņa nomalē.

LSST lielākā priekšrocība ir plašais lauks, kas ļaus nofotografēt visu debesu jumu divreiz nedēļā. Esošie teleskopi spēj detalizēti pētīt jau zināmu objektu, bet potenciālās devītās planētas meklēšanas apgabals ir pārāk liels, lai to varētu caurskatīt ar šobrīd pieejamajiem instrumentiem.

Lai arī lielākā daļa teoriju aplūko iespēju, ka hipotētiskā devītā planēta ir līdz šim neatklāta planēta, Hārvardas universitātes speciālisti neizslēdz planētas masas melnā cauruma hipotēzi.

Devītā planēta lieliski izskaidro dažu aiz Neptūna orbītas mītošo objektu grupēšanos. Jau šobrīd planēta tiek meklēta dažādos elektromagnētisko viļņu diapazonos, tomēr, kā atzīst zinātnieki, uzdevums nav no vieglajiem, jo pārlūkojamais apgabals ir ļoti plašs. Ja planētu neizdotos "ieraudzīt" vai "sajust" tās gravitāciju, aizsūtot automatizētus aparātus uz Saules sistēmas nomali, melnā cauruma hipotēze šķistu ļoti intriģējoša. Tas varētu būt pavisam neliels melnais caurums - kā greipfrūts, kura masa piecas līdz desmit reizes pārsniegtu Zemes masu.

Center for Astrophysics | Harvard & Smithsonian

1. Osis tieši 22.07.2020 domāja šādi:

Ja nemaldos, planētas masas melnajam caurumam jābūt pimatnējam (primordial), un šādu melno caurumu eksistence nav standarta hipotēze. Es teiktu, ka cerības ko tādu atklāt Saules sistēmā ir tuvas nullei.