Smagsvara briesmonis

Publicēts: 26.11.2015

Visums lielākoties ir tukša telpa. Saules sistēmai tuvākā zvaigzne atrodas aptuveni 40 triljonu kilometru attālumā (40 000 000 000 000 kilometri). Jums nāktos apbraukt apkārt Zemei 1 000 000 000 reizes, tad varētu teikt, ka esat nokļuvis līdz vistuvākajai zvaigznei. Ar visātrāko kosmosa kuģi, kāds pieejams mūsdienās, līdz šai zvaigznei vajadzētu lidot aptuveni 80 000 gadus. Lai sasniegtu vēl tālākas zvaigznes un galaktikas, vajadzētu vēl vairāk laika.

Tātad, aizbraukt līdz kādai zvaigznei vai galaktikai, lai tās izpētītu, mēs pagaidām nevaram. Kā tad mēs varam pētīt kosmiskos objektus?

Atbilde ir teleskopi. Šīs ierīces ir šobrīd vienīgie instrumenti, kas ļauj pētīt ar kosmosa kuģiem neaizsniedzamos Visuma nostūrus.

Dažus novērojumus nākas veikt mēnešiem ilgi. Iedomājieties, ka jums būtu jāsēž pie teleskopa dienu pēc dienas, mēnesi pēc mēneša. Tas būtu garlaicīgi. Tādēļ zinātnieki izmanto automātiskos teleskopus jeb teleskopus-robotus.

Robots ir mašīna, kuru kontrolē dators. Robotiem var iemācīt darīt visdažādākās lietas. Tie spēj dejot, tīrīt paklāju vai pat vadīt teleskopu bez cilvēka klātbūtnes. Automātiskie teleskopi ir lielisks rīks, lai veiktu ilgstošus kosmosa pētījumus.

Laskumbres observatorija (LCOGT) ir automatizētu teleskopu grupa, kura izvietota sešās valstīs. Izmantojot LCOGT tīklu, zinātnieki pēta "aktīvās galaktikas".

Aktīvās galaktikas ir ļoti spožas. Bet ne visu gaismu rada šajās galaktikās mītošās zvaigznes. Lielākā daļa gaismas nāk no galaktikas centrālās daļas, kur barojas supermasīvais melnais caurums.

Vienā pētījumā šie teleskopi fotografēja aktīvo galaktiku Arp 151 vairāk nekā 200 dienas pēc kārtas. Iegūtie rezultāti bija lieliski un zinātnieku komanda varēja paveikt grūtu uzdevumu - nosvērt melno caurumu.

Viņi atklāja, ka melnais caurums, kas mājo Arp 151 centrā, ir vairāk kā 6 miljonus reižu smagāks par mūsu Sauli. Īsts smagsvara briesmonis.

Interesanti!
Vārds "robots" ir cēlies no čehu valodas vārda "robota", kas nozīmē "klaušas" (piespiedu darbs). Lielākā daļa mūsdienu robotu dara garlaicīgus, atkārtojamus darbus, kā arī tādus, kas ir pārāk bīstami, lai tos darītu cilvēks. Piemēram, robots ir ideāls, lai iesūtītu ēkā, kur varētu būt sprāgstvielas, vai izpētītu skarbu vidi vai citas planētas.

EU-UNAWE