Pūķa elpas izgaismotās debesis

Publicēts: 12.01.2014

Attālumi starp zvaigznēm ir tik milzīgi, ka to aprakstīšanai nelieto kilometrus. Piemēram, Saules sistēmai tuvākā zvaigzne atrodas 38 000 000 000 000 kilometru attālumā. Un tā ir vistuvākā. Ir zvaigznes, kuras atrodas miljardiem reižu tālāk. Neviens nevēlas rakstīt vai izrunāt skaitļus ar vismaz 20 nullēm.

Tādēļ, kad runājam par kosmiskiem attālumiem, mēs izmantojam citu mērvienību - laiku, kāds nepieciešams gaismai, lai nolidotu konkrēto attālumu. Ceļojot cauri Visumam, gaisma pārvietojas no noteiktu ātrumu - gandrīz 300 000 kilometri sekundē. Mums zināmajā Visumā nekas nespēj lidot ātrāk par gaismu.

Ja tev kaut kā izdotos apiet fizikas likumus un pārvietoties ar gaismas ātrumu, līdz fotogrāfijā redzamajam objektam būtu jāceļo 160 000 gadi. Šis mākonis atrodas vienā no tuvākajām Piena Ceļa galaktikas kaimiņienēm, galaktikā, kas tiek dēvēta par Lielo Magelāna Mākoni. Šis krāsainais gāzu un putekļu mākonis pazīstams kā NGC 2035. Reizēm to dēvē par Pūķa Galvas miglāju.

Krāsainajos gāzu un putekļu mākoņos mājo karstas jaunās zvaigznes, kuras liek mirdzēt šiem mākoņiem. Reizēm šādos miglājos iespaidīgos pārnovu sprādzienos savu dzīvi beidz masīvas zvaigznes.

Skatoties uz šiem mākoņiem, ir grūti apjaust to izmērus. Atcerēsimiem, ka gaismas gads ir attālums, kādu gaisma nolido viena gada laikā. Katrs no attēlā redzamajiem mākoņiem ir vairākus simtus gaismas gadus liels. Lielais Magelāna Mākonis ir vēl milzīgāks, lai gan salīdzinot ar mūsu galaktiku, tas ir neliels. Lielā Magelāna Mākoņa diametrs ir aptuveni 10 reizes mazāks par Piena Ceļa izmēriem. Gaisma šai nelielajai galaktikai izbrāžas cauri 14 000 gadu laikā.

ATCERIES!
Ja tu lūkosies debesīs ar neapbruņotu aci, vistālākais objekts, kuru var ieraudzīt, ir Andromedas galaktika. To no Zemes šķir 2,5 miljonu gaismas gadu liels attālums. Aizdomājies, cik milzīga ir šī galaktika, ka no tik liela attāluma tu vari to ieraudzīt bez teleskopa.

EU-UNAWE