Piena Ceļa pazudušie zari

Publicēts: 3.01.2014

Astronomi nevar apskatīt, kāda izskatās mūsu galaktika, jo mēs atrodamies tajā iekšā. Pētot, kā kustās zvaigznes un cik tālu tās atrodas no mums, tomēr ir iespējams izprast galaktikas izskatu. Mūsdienās astronomi zina, ka Piena Ceļš (tā sauc mūsu galaktiku) ir līdzīgs spirālei ar daudziem zariem. Precīzu zaru skaitu zinātnieki cenšas noskaidrot jau vairākus gadus.

1950. gados mūsu galaktikas karti astronomi veidoja ar radioteleskopu palīdzību. Viņi vēroja gāzu mākoņus, kuros veidojas jaunās zvaigznes. Toreiz zinātnieki secināja, ka Piena Ceļam ir četri zari.

Vēlāk talkā nāca Spitzer teleskops, kas pēta Visumu infrasarkanajos staros. Tas ir siltuma starojums, kuru mūsu acs neredz. Zvaigznes, tai skaitā arī Saule, izstaro šos starus. Spitzer teleskops izpētīja aptuveni 110 miljardus zvaigžņu. Pētījuma rezultāti liecināja, ka mūsu galaktikai ir tikai divi zari.

Citi zinātnieki 12 gadus pētīja masīvas zvaigznes. Viņi apstiprināja, ka mūsu galaktikai patiešām ir četri zari.

"Piena Ceļš ir mūsu mājas. Pētot to, mēs varam uzzināt, kā darbojas citas spirālveida galaktikas. Piemēram, mēs varam noskaidrot, kur šajās galaktikās dzimst zvaigznes un kāpēc," teica profesors Melvins Hoare no Līdsas universitātes. Viņš ir viens no astronomiem, kas piedalījās 12 gadus ilgajā pētījumā.

ATCERIES!
Mūsu Saules sistēma neatrodas Piena Ceļa galaktikas centrā, nedz arī malā. Mēs atrodamies Oriona zara ārējā malā. Saule kopā ar planētām griežas ap galaktikas centru. Viens aplis tiek veikts 200 miljonos gadu.

EU-UNAWE