Proba 2 sasniegumi

Publicēts: 3.02.2010

Proba 2 ir Eiropas kosmosa aģentūras zonde, kas paredzēta modernu tehnoloģiju un instrumentu izmēģināšanai un demonstrēšanai. Paralēli šiem eksperimentiem, Proba 2 veica arī Saules novērojumus.

Kopš starta 2009. gada 2. novembrī sistēmas tika ieslēgtas viena pēc otras, lai pārbaudītu to darbību un rezultātus.

Proba 2 tehnoloģiju un instrumentu klāstā ir eksperimenti no Eiropas un Kanādas. Zondi būvēja Beļģijas kompānijas Verhaert Space Eiropas kosmosa aģentūras uzdevumā. Misijas vadību nodrošina Beļģijā esošais Redu kontroles centrs.

Proba 2 ir jaunākais modelis sērijā "Project for Onboard Autonomy". Satelīta kontrolei ir nepieciešama minimāla iejaukšanās no Zemes. "Pavadonis ir pietiekami attīstīts, lai pats sevi uzraudzītu," pastāstīja Frenks Proidhomms no Verhaert Space.

Nelielā pavadoņa panākumi ir Eiropas kosmosa aģentūras nākotnes misiju pamatā. Kopumā uz Proba 2 ir izvietotas 17 jaunas tehnoloģijas. Sākotnēji tās tiek izmēģinātas uz šādas niecīgas zondes, pēc tam tehnoloģijas tiks ieviestas uz citiem kosmosa kuģiem, ieskaitot BepiColombo jauno navigācijas sistēmu, ExoMars plaša leņķa kameru un iespējams arī nākotnē iecerētajā asteroīdu izpētes misijā Marco Polo.

"Lielākā daļa tehnoloģiju demo versijas ir aktivētas un saņemtie dati ir labi," komentēja Maikls Kortjē no ESA. "Proba 2 parādīja, ka tā var demonstrēt tehnoloģijas orbītā."

"Proba 2 dators ir visjaudīgākais dators, kāds jebkad ir radīts Eiropā un paredzēts izmantošanai kosmosā," piebilda Proidhomms. "Tas tiks izmantots daudzās jaunākajās ESA misijās."

Daļa no Proba 2 instrumentiem tiek izmantota laikapstākļu un Saules novērošanai.

"Zinātniskā nozīmē Proba 2 ir Saules observatorija," pastāstīja Deivids Sousvūds. "Tā instrumenti ir izveidoti uz SOHO bāzes. Proba 2 ir Solar Orbiter misijas detektora un programmatūras pārbaudes versija. Solar Orbiter tiek plānota kā Eiropas lielākā Saules izpētes misija tuvākajā nākotnē."

Divus Proba 2 izpētes instrumentus ir sagādājusi Beļģijas Karaliskā observatorija. Viens no instrumentiem ir SWAP, kas ir pilnvērtīgs teleskops, kura izmēri nepārsniedz kurpju kastes izmērus. SWAP ir kosmisko laikapstākļu noteikšanas instruments, kas spēj monitorēt uzliesmojumus uz Saules un koronārās masas izsviedi.

Otrs instruments ir LYRA, kas ir Līmana alfa radiometrs, kas ir ultravioletā starojuma uztvērējs, lai mērītu Saules radiāciju.

"Proba 2 atkal pierāda Beļģijas kosmosa tehnoloģiju un Proba pavadoņu platformas uzticamību," teica Beļģijas Zinātnes ministre Sabīne Laruelle.

Kosmisko laikapstākļu novērošanu uz Proba 2 veic divi instrumenti, kurus izveidojuši čehu zinātnieki. Tie ir DSLP un TPMU, kas veiks jonosfēras izmaiņu novērojumus un iespējamo Zemes saikni ar Saules laikapstākļiem.

Proba 1 startēja 2001. gada oktobrī, aizsākot mazo satelītu sēriju, kas paredzēta tehnoloģiju demonstrēšanai. Pirmajā zondē tika iekļauta Zemes novērošanas tehnoloģiju demo versijas, kas šobrīd jau darbojas pilnvērtīgās ESA misijās. Patlaban paredzētas vēl vismaz divas Proba sērijas zondes.