Lituanica SAT-1 dosies uz starta laukumu

Publicēts: 25.10.2013

Beidzot ir pienācis arī Lietuvas Republiskas vēsturiskais brīdis. Vakar, 2013. gada 24. oktobrī Lietuvas pirmais satelīts Lituanica SAT-1 devās uz ASV, kur tas tiks sagatavots startam 8. decembrī, kad nelielais satelīts dosies uz Starptautisko kosmisko staciju ar kompānijas Orbital Sciences kravas kuģi Cygnus.

Satelīta izstrādes vadītājs Laurinas Mačiulis pastāstīja, ka satelīts ir kubs, kura malas garums ir 10 cm. Tā ārējās sienas klāj Saules paneļi. Nelielā iekārta kosmosā veiks virkni eksperimentu. Interesanti, ka satelīta vadība un eksperimentu norise tiks organizēta no Lietuvas, līdz ar to tas nozīmē, ka komandu nosūtīšana un datu saņemšana būs iespējama tajos brīžos, kad Lituanica SAT-1 lidos virs noteikta apgabala.

Mačiulis teica, ka pirmā vēsts, kuru uz Zemi pārraidīs satelīts, būs Lietuvas prezidentes Daļas Gribauskaites uzruna. Plānots, ka satelīts fotografēs Zemi, tai skaitā arī Lietuvu.

Ņemot vērā satelīta niecīgos izmērus, nekādi grandiozie eksperimenti netiks realizēti. Tomēr tā būs lieliska iespēja izmēģināt Lietuvā ražoto sastāvdaļu izturību kosmosa skarbajos apstākļos aptuveni 400 kilometru augstumā.

Uz satelīta atradīsies radiosignālu pārraides stacija, kas ļaus cilvēkiem uz Zemes sazināties, izmantojot šo satelītu signālu pārraidei.

Aptuveni 80% no nanosatelīta detaļām ražotas Lietuvā, iesaistot vairāk nekā 30 institūcijas. Viļņas universitātes Matemātikas un informātijas fakultātes dekāns Linens Valkoviaks uzskata, ka šis ir zinātnes un biznesa kopdarbības triumfs, un cer, ka līdzīgi projekti tiks realizēti arī nākotnē.

Projekta vadītājs Vitenis Buzas pastāstīja, ka Lituanica SAT-1 tiks nogādās uz Starptautisko kosmisko staciju kopā ar vēl 28 nanosatelītiem. Gada nogalē tie tiks "palaisti brīvībā". Pēc palaišanas tiks aktivētas satelīta antenas un tas sāks sūtīt signālu uz Zemi, informējot par savu stāvokli. Plānots, ka satelīts orbītā atradīsies aptuveni sešus mēnešus. Pēc tam tas nonāks atmosfērā un sadegs.

Lituanica SAT-1 Youtube kanāls