Lauztā sirds un Polar projekts

Publicēts: 5.05.2008

2008. gada aprīļa beigās noslēdzās NASA Polar pavadoņa veiksmīgais projekts. 2008. gada 16. aprīļa polārblāzmas attēls, nosaukts par "Lauzto sirdi", kļuva par pēdējo šīs misijas laikā nofotografēto.

NASA mākslīgais pavadonis Polar startēja 1996. gada 24. februārī. Tobrīd tika plānots, ka projekts ilgs divus gadus, kuru laikā tas pētīs polārblāzmas, kas veido gredzenveida struktūras ap Zemes ziemeļu un dienvidu magnētiskajiem poliem. Polar pārsniedza gaidīto par vairāk kā desmit gadiem.

"Mēs esam piepildījuši sākotnējo plānu un pārsnieguši sapņoto," pastāstīja Džons Sigvārts no NASA Godārda kosmisko lidojumu centra.

Polar riņķoja ap Zemi no ziemeļpola uz dienvidpolu un pētīja kā Saules vēja daļiņas un to enerģija saskaras ar Zemes magnetosfēru, apgabalu, ko kontrolē Zemes magnētiskais lauks. Pateicoties Polar projektam, zinātniekiem izdevās konstatēt kā šīs daļiņas un to enerģija beidz savu eksistenci Zemes magnētiskā lauka ietvaros, kā arī labāk izprast radiācijas joslu veidošanos un eksistenci.

Pavadonis vienu orbītu veica 17 stundās un 30 minūtēs. Polārajos apvidos tas sasniedza aptuveni 51 200 km augstumu, bet ap ekvatoru pavadoņa orbīta atradās tikai 5120 km augstumā. Lidojot pāri poliem, trīs no Polar instrumentiem fotografēja blāzmas ultravioletajā, rentgenstaru un redzamās gaismas spektrā. Pārējie instrumenti veica lādēto daļiņu un Zemes elektrisko un magnētisko lauku mērījumus.

"Šā gada februārī Polar pavadonim beidzās degviela," piebilda Sigvārts. "Bet pat vēl pēc tam mēs veicām manevrus, izmantojot auksto hēlija gāzi, kas bija palikusi tvertnēs."

2008. gada 28. aprīlī Polar satelīts tika izslēgts, lai tas sagatavotos savam pēdējam ceļojumam uz Sauli. Palēnām spīdeklis sagrābs pavadoni savas ietekmes zonā un tas savu dzīvi beigs karstajā zvaigznes svelmē.