Klusā Saule un Zemes atmosfēra

Publicēts: 21.12.2009

NASA māklsīgā pavadoņa TIMED iegūtie dati liecina par Zemes augšējo atmosfēras slāņu atdzišanu, kas ir saistīta ar patreizējā Saules cikla minimumu. Pirmo reizi zinātniekiem ir izdevies novērot sakarības starp Sauli un Zemes termosfēras klimatu. Šis atmosfēras slānis atrodas virs 100 kilometru augstuma.

Zemes termosfēra un mezosfēra ir vismazāk izpētītie Zemes atmosfēras slāņi. NASA TIMED misijas ietvaros tika pētītas tās atmosfēras daļas, kas atrodas virs 60 kilometru augstuma. TIMED startēja 2001. gadā. Viens no instrumentiem - SABER - pētīja mezosfēru un zemākos termosfēras slāņus. Kopumā iegūti dati par astoņus gadus ilgu periodu.

Pašreizējā Saules cikla minimuma ieilgums ir redzams arī SABER datos.

"Saulei ir neparasts periods," teica Martijs Mlinczaks no NASA Langlejas izpētes centra. "Zemes termosfēra reaģē uz šīm izmaiņām, samazinot atsevišķu molekulu izstaroto infrasarkano starojumu."

TIMED mērījumi norāda uz Saules ultravioletā starojuma apjoma samazināšanos. Piedevām, kopš 2002. gada ir samazinājies infrasarkanais starojums, kuru izstaro slāpekļa oksīda molekulas augšējos atmosfēras slāņos. Kopš tā laika ir būtiski atdzisuši atmosfēras augšējie slāņi. Zinātnieki cer, ka atmosfēra atkal sasils, kad Saules cikls tuvosies aktīvākajai fāzei.

SABER iegūtie dati ir pirmais apjomīgais, ilgtermiņa slāpekļa oksīda un oglekļa dioksīda mērījumi termosfērā.

TIMED iegūtie dati palīdzēs precizēt augšējo atmosfēras slāņu klimata modeļus. TIMED misijai turpinoties, SABER iegūtie dati palīdzēs analizēt oglekļa dioksīda radītās izmaiņas augšējos atmosfēras slāņos.