GOCE atvadās no saviem faniem

Publicēts: 23.10.2013

Pēc četru gadu ilgā darba, veidojot precīzu un detalizētu Zemes gravitācijas modeli, Eiropas Kosmosa aģentūras zondes GOCE degvielas rezerves ir izsīkušas. Kopš 2009. gada marta GOCE riņķoja ļoti zemā orbītā ap mūsu planētu. Lai noturētu aparātu tam nepieciešamajā augstumā, bija nepieciešama pastāvīga orbītas korekcija, kurai tika tērēta degviela. Tā kā degviela ir beigusies, tas nozīmē, ka GOCE drīzumā iebrāzīsies Zemes atmosfērā un sadegs.

GOCE gradiometrs, ļoti jutīgs instruments, kas mērīja gravitāciju 3D, bija pirmais šāda tipa mēraparāts, kas darbojās kosmosā un ar ļoti lielu precizitāti mērīja Zemes gravitācijas izmaiņas. Rezultātā ir izdevies izveidot  unikālu geoīda modeli, kas ataino ideālu globālo okeānu formu miera stāvoklī. Šī informācija ir ļoti svarīga, analizējot okeānu straumes un jūras līmeņa izmaiņas.

Paralēli gravitācijas modeļa veidošanai, GOCE veica arī okeānu straumju dinamiskās topogrāfijas un aprites izpēti, uzlabojot mūsu zināšanas par pasaules okeānu dinamiku.

Zinātnieki turpinās GOCE datu apkopošanu un izpēti. Viens no mērķiem ir izveidot pirmo globālo augstas izšķirtspējas karti, kurā tiks atainota robeža starp Zemes garozu un mantiju.

GOCE satelīts kļuva arī par pirmo seismometru orbītā, kad 2011. gada 11. martā uztvēra iespaidīgās Japānas zemestrīces radītos skaņu viļņus.

Primārā zinātniskā misija noslēdzās 2011. gada aprīlī, bet tā kā degvielas patēriņš bija mazāks nekā plānotais, pateicoties zemajai Saules aktivitātei, GOCE mūžs tika pagarināts.

2012. gada augustā vadības grupa sāka pazemināt satelīta orbītu, tādejādi aizsākot GOCE sekundāro misiju. Zonde no 255 kilometru augstuma nolaidās līdz 224 kilometriem. Zemāka orbīta ļāva iegūt precīzākus mērījumus un augstākas izšķirtspējas datus.

"Šī inovatīvā misija bija īsts izaicinājums visai komandai, sākot no pirmā gradiometra izveides līdz tik zemas orbītas uzturēšanai," pastāstīja Eiropas Kosmosa aģentūras (EKA) Zemes novērošanas programmas direktors Volkers Lībigs. "Iznākums ir fantastisks. Mēs esam ieguvuši līdz šim visprecīzākos datus par Zemes gravitāciju. Tas jau vien pierāda, ka GOCE bija vērtīga misija, kuras zinātniskais devums turpina izpausties."

2013. gada 21. oktobrī GOCE misija noslēdzās, jo kosmiskajam aparātam izbeidzās degviela. Aptuveni divu nedēļu laikā GOCE atgriezīsies Zemes atmosfērā.

Datu iegūšana un satelīta pamatfunkcijas turpinās darboties līdz brīdim, kad orbīta būs tik zema, ka sistēmas nespēs darboties. Tad kosmiskais aparāts tiks izslēgts.

Lai arī lielākā daļa satelīta Zemes atmosfērā sadalīsies, atsevišķas detaļas varētu sasniegt Zemi. Pagaidām nav zināms precīzs reģions, kurā tas varētu notikt, bet laika gaitā tas tiks precizēts.

1. Mārča tieši 23.10.2013 domāja šādi:

Kārtējais cilvēka radītais kosmiskais orbitālais kuģis jeb lūznis piezemēsies uz mūsu pašu galvām!Pēc filmas "Gravity" noskatīšanās baisi iedomāties situāciju, kas mūs saigaidīs tālā nākotnē, ja attīstīsies kosmusa apgūšanas indudtrija !!

2. DM tieši 24.10.2013 domāja šādi:

Attistoties kosmosa industrījai, tiks risināti arī kosmisko atkritumu problēma. Variants, kad šī AKS sadeg Zemes atmosfērā ir labāks, nekā veca satelīta atstāšana orbītā, kur nu vel Ķīnas "risinājums", ar balestīsku raķeti trapot savam satelītam un tagad tā orbītā ir tūkstošiem fragmentu kas apdraud citas iekārtas un jau radījušas lielas problēmas!