WISE pirmā komēta

Publicēts: 14.02.2010

Nesen NASA zonde WISE atklāja pirmo asteroīdu, tagad tās redzeslokā ir nonākusi komēta, kura oficiāli nosaukta par P/2010 B2 (WISE) un kuras diametrs ir nedaudz lielāks par 2 kilometriem.

Iespējams, ka šī komēta ir veidojusies tajā pat laikā kad Saules sistēma. Tās vecums varētu būt 4,5 miljardi gadu. Komētas sākotnējā mājvieta bija Saules sistēmas ārējie, aukstie apgabali, bet tad tās orbītu ietekmēja Jupiters, pārveidojot par elipsi un novirzot tuvāk Saulei. Šobrīd komēta dodas prom no Saules un atrodas aptuveni 175 miljons kilometru attālumā no Zemes.

"Komētas ir senas ūdens rezerves. Tās ir vieni no retajiem objektiem Saules sistēmā, uz kurām eksistē ūdens," teica Eimija Maincere no NASA JPL. "WISE ir spēcīgs instruments jaunu komētu meklēšanā. Ar šo teleskopu mēs iegūsim jaunu informāciju par komētu populāciju. Ūdens ir nepieciešams dzīvībai un komētas mums var pastāstīt, cik daudz ūdens ir Saules sistēmā."

WISE teleskops startēja 2009. gada 14. decembrī un atrodas polārajā orbītā ap Zemi. Zinātnieki cer ar tā palīdzību atklāt jaunas komētas un asteroīdus. Komētas atrast ir daudz grūtāk, jo Saules sistēmas iekšējos reģionos to ir daudz mazāk kā asteroīdu.

Gan asteroīdu, gan komētu orbītas var atrasties tuvu Zemei. Lielākā daļa Zemei tuvo objektu jeb NEO ir asteroīdi, bet to skaitā ir arī dažas komētas. WISE varētu atrast tieši šīs Zemei tuvās komētas un palīdzēt izprast, cik ļoti tās apdraud Zemi.

"Ir maz ticams, ka komēta sadursies ar Zemi," teica Džeims Bauers no JPL, kas strādā WISE projektā. "Ja šāda varbūtība uzrastos, tas būtu bīstami. WISE atklājumi palīdzēs izveidot precīzāku statistiku un šādu notikumu iespējamību, kā arī noskaidrot, cik spēcīga varētu būt pati sadursme."

Komēta tika atklāta ikdienas debesu pārskata laikā 2010. gada 22. janvārī. Īpaši izveidota programmatūra atlasīja attēlu no kopējās sērijas, jo tika pamanīts objekts, kas pārvietojas ātri attiecībā pret fonā esošajām zvaigznēm. Komētas novērojumus turpināja gan profesionāļi, gan amatieri.

WISE komēta pilnu apli ap Sauli veic 4,7 gados. Tālākajā punktā tā atrodas 4AV attālumā, bet tuvākajā - 1,6 AV (netālu no Marsa orbītas).

WISE pirmā komēta ir aktīva komēta. Zinātnieki cer, ka ar jauno teleskopu izdosies atrast arī tumšas un neaktīvas komētas, kuru ledus rezerves ir jau izsmeltas un palicis vairs tikai tumšais, cietais kodols. Šos objektus ir grūti pamanīt redzamās gaismas diapazonā.

"Mirušas komētas var būt tumšākas par ogli," teica Maincere. "Bet infrasarkano staru spektrā tās varētu izcelties. Viens no jautājumiem, uz kuriem WISE varētu palīdzēt atbildēt, ir, cik šādu komētu ietilpst Zemei tuvo objektu populācijā."